Jan Heuvel en Peter de Boer van Proposition Architects vinden dat het denken in de verzekeringswereld leidt tot eenheidsworst. Verzekeraars beconcurreren elkaar enkel op prijs, wat leidt tot een negatieve prijsspiraal en verschraling van de producten. Daarmee lopen ze het risico dat nieuwe partijen hun plaats in de markt innemen. Volgens de auteurs is het een kwestie van tijd voor gevestigde namen als Ikea en Albert Heijn de verzekeringsmarkt opgaan. “Een verzekering is een contract, vaak voor een jaar. Retailers dromen ervan een vehikel te hebben waarmee ze mensen een jaar lang aan hun merk kunnen binden.”
Blinde vlek
Gelukkig kunnen verzekeraars zich hier tegen verweren, menen Heuvel en De Boer, maar dan moeten ze wel een radicale omslag in hun denken maken. Doelgroepgericht en creatief denken is nodig om consumenten aan zich te binden. “Want mensen nemen een koopbeslissing niet op basis van ratio, ze gaan af op emoties. Alle rationele argumenten zijn redeneringen achteraf om hun keuze te rechtvaardigen. Dat is een grote blinde vlek bij verzekeraars. Zij gebruiken alleen de rationele hersenhelft”, zeggen De Boer en Heuvel over Irresistible. How to change the financial service game. Hun boek, een handleiding doelgroepgericht en creatief denken voor verzekeraars, verschijnt deze maand.
Lees meer over hoe en waarom verzekeringen volgens De Boer en Heuvel sexy moeten worden in dit achtergrondartikel op amweb: ‘Verzekeringen moeten onweerstaanbare producten worden’