nieuws

Blik op 2017 (6). Enno Wiertsema: ‘Als adviseur frontaal de aanval inzetten’

Branche 2026

Blik op 2017 (6). Enno Wiertsema: ‘Als adviseur frontaal de aanval inzetten’

Adfiz zocht in 2016 nadrukkelijk de buitenwereld op om het belang van onafhankelijk advies beter zichtbaar te maken bij beleidsbepalers. Op verzoek van am: zet directeur Enno Wiertsema zijn verlangens voor het nieuwe jaar op een rij.

Wat moeten we in 2017 als branche niet meer doen?
“Ons excuseren voor het feit dat we winst maken. We zijn een commerciële branche en moeten niet hoeven doen alsof het erg is dat er voor ons werk betaald wordt. Het lijkt makkelijk scoren als consumentenorganisatie, politicus of toezichthouder om steeds vraagtekens bij de beloning te zetten. Uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid.”

Wat moeten we in 2017 juist wel gaan doen?
“Als adviseur frontaal de aanval inzetten. We zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen. Beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook. Uiteindelijk ziet de klant dat ook. De verhalen van onze leden over terugkerende spijtoptanten zijn legio. Innoveer zodat het gemak en de efficiëntie die je biedt, gelijkwaardig is aan allerlei fintech-uitdagers. Met je oprechte aandacht voor de klant met al zijn vragen en twijfels win je het als adviseur altijd.”

Wat zijn de plannen van Adfiz voor 2017?
“Adviseurs maximaal ondersteunen bij bovenstaande. Meer dan ooit doen we dat in 2017 samen met onze leden. Zij geven vanuit de praktijk inhoudelijke input en richting in tal van nieuwe en bestaande commissies. Met als doel te zorgen dat ondernemers weer de ruimte hebben om te ondernemen. Er liggen veel dossiers die beter moeten. De toegankelijkheid van advies moet beter. Fiscaal kun je bijvoorbeeld de drempel behoorlijk verlagen. Daarnaast is er behoefte aan ruimte om de dienstverlening en beloning beter naar de keuze van de klant in te richten. Waarbij duidelijk moet zijn dat gratis dienstverlening niet bestaat. Ook geen gratis zorgplicht. Tegelijk willen we innovatie stimuleren. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van de Financiële APK en het ondersteunen van advies met robo-tools. En al het andere gaat gewoon door. Vakbekwaamheid, toezichtskosten, Europa, hypotheekregelgeving, pensioenwetgeving, collectieve zorg, de arbeidsmarkt voor adviseurs en het imago van advies. De agenda voor 2017 is prima gevuld.”

Lees hier de andere bijdragen aan de blik op 2017

Reageer op dit artikel