nieuws

Twaalf vragen aan Maarten Edixhoven, de nieuwe bestuursvoorzitter van Aegon Nederland: ‘Nog meer verbinden met de buitenwereld’

Branche 2450

Twaalf vragen aan Maarten Edixhoven, de nieuwe bestuursvoorzitter van Aegon Nederland: ‘Nog meer verbinden met de buitenwereld’

Vanmiddag werd bekend dat Maarten Edixhoven de opvolger wordt van Marco Keim. Amweb kon hem een paar vragen stellen over zijn ideeën en uitdagingen in de nieuwe rol als bestuursvoorzitter van Aegon Nederland.

1. Wat is de uitdaging van Aegon Nederland?
Edixhoven: “Nog dichter bij onze klanten en partners komen. En zorgen dat er genoeg technologische innovaties zijn om dat waar te maken. We moeten ons nog meer dan voorheen verbinden met de buitenwereld.”

2.Wat staat er bij jou boven aan je lijstje?
“Het is een enorme dynamische arbeidsmarkt. Er moeten op pensioengebied zo veel belangrijke keuzes gemaakt worden. We hebben er allemaal belang bij dat mensen langer leven, maar wel fit en vitaal blijven. Hoe zorg je daarvoor? Dat is mijn belangrijkste opdracht. We zijn in Den Haag ook een health center begonnen en bieden onze medewerkers ook een financieel plan aan. Je moet bij jezelf beginnen.”

3.Hoe zit het dan met de innovatie? Aegon heeft een tijdje van alles geprobeerd: Kroodle de Facebook-verzekeraar en andere zaken. Maar daar hoor je niet zo veel meer van…
“Ik ben tevreden over wat er tot nu toe gebeurd is. Maar er gaat nog veel meer gebeuren. Op drie niveaus. Ten eerste willen we de processen en met name de technologie rond die processen nog verder verbeteren en laten aansluiten op wat het intermediair en de consument wil. Ten tweede zullen we onze data ook meer en meer ontsluiten en daar gerichte acties mee uitvoeren. Ten derde komen er meer innovatieve concepten. We doen al het een en ander, maar dat moet nog veel verder. We hebben er ook een venture fund in het leven voor geroepen dat belangen neemt in veelbelovende concepten.”

4.Wat heeft je voorganger Keim goed gedaan?
“Goed dat jij dat vraagt. Hij heeft in de acht jaar dat hij Aegon Nederland leidde echt de klant in het DNA van Aegon gekregen. Ik herken de signatuur van Marco uit zijn tijd bij Zwitserleven.”

5.Wat kun jij beter?
“Op het vlak van Klant Belang Centraal ben je nooit klaar. Wat wij willen gaat zelfs nog verder. We willen met co-creatie met technologiepartners en intermediair nog dichter bij de klant komen. En de zaken brengen waar zij behoefte aan hebben. Kijk naar wat we met ORV hebben gedaan. In 1,5 jaar tijd zijn we van 2% marktaandeel naar 15% gegaan. Door analytics te gebruiken en het goed aan de voorkant te ontsluiten. Er zijn nog veel meer van dit soort doelen haalbaar.”

6.Het intermediair krijgt steeds meer het gevoel dat de verzekeraars niet meer hun partner zijn, maar een bedreiging. Provisie op schade naar beneden, direct contact met de klant en het intermediair heeft het nakijken. Zie jij nog een rol voor ze in de strategische plannen van Aegon?
“Ze spelen een waanzinnig grote rol in onze aanpak. We hebben zelf een van de grootste intermediairs in Nederland, UMG Meeus. Dus we geloven er echt in. We zien kansen in een wereld waarin een stuk digitaal gaat en een stuk via de menselijke benadering binnenkomt. Klanten kiezen zelf, maar wij zullen investeren in het intermediair. We zijn nu de nummer vier in hypotheken, dat gaat geheel via intermediaire distributie. Dus ze zijn erg belangrijk voor ons.”

7.KPMG bracht vandaag een rapport uit over de Nederlandse verzekeraars. Over Aegon zeggen ze dat jullie te klein zijn in de Nederlandse markt. Verkopen en concentreren op de VS is beter. Ben je het daar mee eens?
“Nee, helemaal niet mee eens. Ik geloof dat ze hun lens moeten schoonmaken. Laat ik de feiten maar voor zichzelf spreken. We zijn de grootste levensverzekeraar in Nederland. We hebben de grootste PPI. We zijn de op één na grootste pensioenuitvoerder. We zijn nummer vier in hypotheken. En Knab groeit hard. Wat moet ik nog meer zeggen?”

8.Er is consolidatie nodig. NN neemt Delta Lloyd over. Waar blijven jullie dan nog?
“We kijken altijd naar wat er in de markt gebeurt. Innovatie is daar cruciaal, maar dan op een superieure manier uitgevoerd. NN, dat wellicht Delta Lloyd overneemt, verandert daar niets aan. Het is geen bedreiging, eerder een kans.”

maarten-edixhoven-foto-1

9.Keim blijft in het MT zitten met een Europese verantwoordelijkheid. Moet je dat wel willen? Je voorganger naast je aan de bestuurstafel?
“Ja, daar ben ik erg blij mee. Hij kan ook heel goed loslaten, maar mag van mij echt meekijken. Hij wordt Head of Continental Europe. We hebben activiteiten in negen landen en dat gaat hij coördineren.”

10.Je benoemt vandaag ook Robbert Bakker tot directeur bij Knab. Blijft oprichter René Frijters wel betrokken?
“Jazeker. Hij is de geestelijke vader en het is een agile organisatie. Met 100 mensen. Hij blijft de inspirator en er vol bij betrokken. Het gaat ook goed met Knab dat steeds meer een onafhankelijk financieel platform wordt. En het groeit hard nu.”

11.Wat gaan we merken van Edixhoven?
“Ik ga zorgen dat we aansluiting vinden bij wat er in de maatschappij gebeurt. We zullen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dat kan ook niet anders meer.”

12. Je blijft wel de Finance Run lopen?
“Ja, en de Dam-tot-Dam-loop. Ik geloof erg in passievol hard werken, maar ook in fit blijven. Dus dat blijf ik doen.”

Reageer op dit artikel