nieuws

Insurance Europe: ‘Consumenten verzuipen in informatie’

Branche 885

Insurance Europe: ‘Consumenten verzuipen in informatie’

Nieuwe Europese regels voor (de distributie) van verzekeringen zorgen er volgens Insurance Europe voor dat consumenten niet beter maar slechter geïnformeerd raken. Dit stelt de Europese koepel van brancheorganisaties in een briefing naar aanleiding van nieuwe EU-wetgeving als de Packaged Retail and Insurance-based Investment Products (PRIIPs) en de Insurance Distribution Directive. 

In de briefing stelt Insurance Europe dat consumenten niet profiteren van de wetgeving die juist is bedoeld om hen te beschermen. “Waarom? Omdat ieder voorstel op zichzelf was ontwikkeld zonder dat er genoeg aandacht is besteed aan het effect als de regels gecombineerd worden. Dat is belangrijk omdat bij een groot deel van de verzekeringsdistributie verschillende regels op hetzelfde moment moeten worden toegepast. Ook zijn de regels nu al gedateeerd omdat ze geen rekening houden met het feit dat veel mensen nu verzekeringen online kopen.”

Individuen bedolven onder informatie
De nieuwe regels betekenen volgens de verzekeringskoepel dat individuen bedolven worden onder de informatie. “De benodigde hoeveelheid informatie die bemiddelaars moeten verstrekken aan consumenten voor ze hun een op verzekeringen gebaseerd investeringsproduct mogen verkopen zal verdrievoudigen dankzij de vereisten van PRIIPs, IDD, General Data Protection Regulation en Solvency II. Dit betekent dat een onthutsend aantal van 119 stukken pre-contractuele informatie aan de klanten moet worden gegeven.”

Consistent, coherent en goed ontworpen
Insurance Europe stelt een voorstander te zijn van Europese regels die het individuen mogelijk maakt om producten te vergelijken en besluiten te nemen op basis van goede informatie. “Om dit te bereiken, moeten deze regels consistent, coherent en goed ontworpen zijn.  Mensen overladen met informatie kan hen eenvoudigweg verwarren, leiden tot slecht geïnformeerde besluiten en in potentie -als het tot een claim komt, tot ontevreden klanten.”

 

Reageer op dit artikel