nieuws

ADV ‘Onafhankelijk advies overstijgt de eigen portefeuille’

Branche 518

ADV ‘Onafhankelijk advies overstijgt de eigen portefeuille’

Wanneer is een adviseur écht onafhankelijk? “Wanneer hij de best passende geldverstrekker kiest op basis van de wensen van de klant en niet op basis van zijn eigen aanbod”, vinden klantcoach Liane van den Toorn en productmanager Dirk Bloem van Romeo Financiële Diensten. “De adviseur moet in zijn advies alle aanbieders meenemen en niet alleen die aanbieders die hij zelf in portefeuille heeft. Doorslaggevende factoren kunnen de prijs, voorwaarden en het proces zijn.”

Onafhankelijk financieel advies staat vol in de belangstelling. Fred de Jong gaf in een opiniestuk in het FD aan dat de samenleving gebaat is bij onafhankelijk financieel advies en in een blog op am:web is Esther Waal van mening dat onafhankelijk advies nog wel wat transparantie kan gebruiken. Het neuromarketingbureau Neurensics zette als kop boven een persbericht dat de positie van bankgebonden hypotheekadviseurs op losse schroeven staat. Dat blijkt uit “baanbrekend hersenonderzoek”. “Hypotheekadviseurs die hun authenticiteit en onafhankelijkheid onderstrepen zorgen voor positieve associaties in het brein van hun klant en kunnen op sterke waardering rekenen”, aldus het persbericht.

Echt onafhankelijk
“Wil een financieel adviseur echt onafhankelijk zijn, dan zal hij over zijn eigen schaduw heen moeten stappen en ook moeten adviseren wat hij mogelijk niet zelf in huis heeft. Als je echt onafhankelijk bent, zou je ook een geldverstrekker moeten adviseren waar je mogelijk zelf de bemiddeling niet voor kunt doen. In de praktijk gebeurt dat echter niet zo vaak”, zegt Van den Toorn.

Brede toegang
Volgens beiden is er geen onderscheid tussen onafhankelijk advies en onafhankelijk adviseur. “Zoals gezegd zou de adviseur in het meest optimale advies de complete markt aan geldverstrekkers moeten overwegen en daaruit de best passende kiezen. Elke situatie is uniek en moet dus ook uniek benaderd worden.” Naar hun mening kan de adviseur zijn onafhankelijkheid onderstrepen als hij bijvoorbeeld op zijn website laat zien met welke partijen hij zaken doet. In de software die hij gebruikt, moet hij alle aanbieders meenemen. Ook via social media en andere kanalen moet hij zijn onafhankelijkheid op die manier laten zien. “Hij moet er eigenlijk voor zorgen dat hij toegang heeft tot alle partijen. Door zich aan te sluiten bij een serviceprovider, kan hij die toegang verkrijgen”, aldus Van den Toorn en Bloem.

Onafhankelijkheid stimuleren
In het Financieele Dagblad zegt Fred de Jong dat de overheid de markt zou kunnen stimuleren de onafhankelijkheid van adviseurs nadrukkelijk te positioneren. Bijvoorbeeld door onafhankelijk advies fiscaal aftrekbaar te maken of door een onafhankelijkheidslabel te introduceren. Als lid van de OvFD is HUISMERK voorstander van een beschermde status van de titel ‘Onafhankelijk Adviseur’, ter onderscheiding van de productverkopende banken. “Maar daarnaast”, vinden Van den Toorn en Bloem, “moet de adviseur vooral ook zélf actief zijn onafhankelijkheid etaleren. Hij moet duidelijk kunnen aangeven waarom hij dit advies heeft gegeven en waarom het passend is”.

Totaalplaatje
Integraal financieel advies is advies waarbij het totaalplaatje van de klant in kaart is gebracht. Veel klanten komen voor het eerst in aanraking met een adviseur als ze een woning willen kopen en hypotheekadvies nodig hebben. Dat is een mooi moment om de basis te leggen voor een langdurige relatie. Bloem: “Dat betekent dat je als adviseur de volledige financiële situatie van de klant in kaart brengt. Dat je alle geldstromen betrekt en adviseert vanuit het budget”. Van den Toorn benadrukt daarnaast nogmaals het belang van een breed aanbod. “Alleen dan kun je met je advies volledig aansluiten op de situatie van de klant. Bij HUISMERK kan de adviseur daarom bijvoorbeeld gebruik maken van ons totale productassortiment, maar dat hoeft hij niet. De keuze is aan hem. Nog mooier is als de adviseur ook de bemiddeling aan ons uitbesteedt. Dan kan hij zich echt richten op daar waar hij goed in is en dat is onafhankelijk adviseren.”

Lees de whitepaper met 8 tips om aan je klantrelatie te werken

Deze tekst valt niet onder verantwoordelijkheid van de redactie.

Reageer op dit artikel