nieuws

Univé test chatbots, Anderzorg sluit via Instagram

Branche 249

Univé test chatbots, Anderzorg sluit via Instagram

Verzekeraars verkennen de mogelijkheden van nieuwe toepassingen. Univé is bezig met een proef waarbij websitebezoekers kunnen chatten met een virtuele medewerker oftewel chatbot, terwijl Anderzorg naar eigen zeggen als eerste een zorgverzekering aanbiedt via Instagram.

De chatbot van Univé wordt gedurende tien weken ingezet op Unive.nl en op Facebook Messenger en wordt ingeschakeld bij klanten die een adreswijziging willen doorgeven, een schade op de woonverzekering willen melden of een premie voor de woonverzekering willen berekenen. “Tijdens de pilot worden de ervaringen gemeten en indien mogelijk direct verbeteringen doorgevoerd.” Volgens CEO Joost Heideman kunnen chatbots helpen de totale klantervaring te verbeteren. “We testen bijvoorbeeld of klanten het prettiger vinden om met een chatbot te praten of liever een webformulier invullen. Met als uiteindelijk doel eenvoudige vragen op een klantvriendelijke wijze geautomatiseerd te verwerken en daarmee de adviseur meer ruimte te geven om echt de dialoog aan te gaan met klanten.”

40% succesvol
De proef draait al een kleine maand, waarin is gebleken dat de bot nog wel wat hulp nodig heeft. “In de eerste weken hebben er dagelijks zo’n twintig klanten een gesprek gevoerd met een chatbot. Iets minder dan de helft (40%) van de gesprekken kon volledig door de chatbot worden afgehandeld. In de andere gevallen heeft een adviseur het gesprek overgenomen.” De spaaklopende chats worden meteen geanalyseerd en zo mogelijk aangepast. “Denk bijvoorbeeld aan de wijze waarop een geboortedatum wordt ingevuld, met of zonder streepjes en bijvoorbeeld het gedag zeggen van een klant.”

Anderzorg op Instagram
Ook zorgverzekeraar Anderzorg (basispremie voor 2017: € 102) verkent de mogelijkheden van moderne toepassingen: wie wil overstappen naar het online Menzis-label, kan dat doen via Instagram. “Wij zijn de eerste verzekeraar die dit mogelijk maakt”, zegt Anderzorg. “De klant kiest daarbij bewust voor een andere vorm van service. Geen papieren polis of declaraties opsturen, maar chatten, WhatsAppen en mobiel declareren via de app wanneer jij dat wilt. Anderzorg maakt hierdoor minder kosten en kan zo de premie laag houden.”

Reageer op dit artikel