nieuws

Steeds meer big data-analyses door verzekeraars

Branche 635

Steeds meer big data-analyses door verzekeraars

Steeds meer verzekeraars (39%) voeren big data-analyses uit. Alleen bij telecombedrijven ligt dit aantal met 44% nog hoger. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Bij het analyseren van big data wordt gebruik gemaakt van technieken en softwaretools om grote en ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren. Enerzijds gaat het daarbij om eigen datasets, afkomstig van bijvoorbeeld apparaten of sensoren van het bedrijf. Anderzijds voert 10% van de bedrijven ook analyses uit op big databronnen buiten het eigen bedrijf, zoals sociale media (reisbranche) of geografische locaties (transportsector).

Hoger aandeel grote bedrijven
Bij grote bedrijven is big data-analyse gebruikelijker dan bij kleine bedrijven. Van de bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen analyseert 15% big data; onder bedrijven vanaf 500 werknemers is dat aandeel met 42% fors hoger. Vooral in de telecombranche, bij verzekeraars en onder researchinstellingen zetten veel bedrijven eigen medewerkers in voor de analyses. Verzekeraars besteden dit soort werkzaamheden in 28% van de gevallen ook vaak uit.

Vooral telecombedrijven actief met big data
Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna een op de drie. Bij telecombedrijven is het aandeel zelfs 44%. Bedrijven in de telecommunicatiesector beschikken over grote hoeveelheden eigen data, en 30% van hen voert daar analyses op uit. Bij financiële instellingen ligt dit percentage op 26%, waarvan het onderdeel verzekeraars 39% uitmaakt. Ook in de transportbranche is het percentage 26%. Bij advies- en onderzoekbedrijven houdt 19% zich bezig met big data-analyses. In de overige dienstverlening ligt het percentage op 14%, waar het onderdeel reisbureaus de uitschieter is. Daarvan pleegt 30% big-data-analyses.

Reageer op dit artikel