nieuws

Ruud Martens (Independer): ‘Ad hoc verhogen premie of verlagen provisie autoverzekeringen is korte termijn politiek’

Branche 228

Ruud Martens (Independer): ‘Ad hoc verhogen premie of verlagen provisie autoverzekeringen is korte termijn politiek’

Independer-directeur Ruud Martens vindt het niet verstandig dat schadeverzekeraars nu plotseling met hogere premies en lagere provisies aan komen zetten in de strijd tegen de margedruk. Daarnaast voorziet Martens dat 90 tot 95% van de zogeheten simple risk uiteindelijk verdwijnt. Martens deelt zijn visie op de intermediaire markt in de am:special De Top 100 Grootste Intermediairbedrijven van Nederland, die vorige week uitkwam.

Volgens Martens speelt de verzekeringsbranche nog altijd traag in op zaken die om vernieuwing vragen. Door allerlei ‘legacy issues’ duurt het soms wel drie jaar voor dienstverlening of een product is vernieuwd. Die tijd is er volgens Martens niet. Hij voorziet dat 90% tot 95% van de bestaande business in simple riskverzekeringen verdwijnt door zaken als zelfrijdende auto’s, microverzekeringen voor deelgebruik en domotica. “Daar krijgen wij net als de traditionele partijen in de branche vanzelfsprekend ook mee te maken.”

‘Ik top liever de provisiestandaard op een bepaald bedrag af’

Daarnaast ervaart Independer, nr. 6 in de top 100 grootste intermediairbedrijven, de margedruk waar schadeverzekeraars, met name bij autoverzekeringen, onder gebukt gaan en die gepaard gaat met hogere premies voor de klant en gemorrel aan de provisie voor de adviseur. Martens: “Verzekeraars hebben nu eenmaal te maken met een hogere schaderatio. Ik zie dat vooral als een uitdaging om ons acceptatieproces nog beter in te richten. Het nu ad hoc verhogen van de premie of het verlagen van de provisie vind ik korte termijn politiek. Ik top liever de provisiestandaard op een bepaald bedrag af zodat de premie voor de consument laag kan blijven. Uiteindelijk zit je verdienmodel als intermediair niet bij de verzekeraar, maar bij de toegevoegde waarde die je de klant kunt leveren.”

Meer dan 80% van de omzet van Independer wordt behaald met de bemiddeling van simple riskverzekeringen. Alleen al voor autoverzekeringen is men goed voor 22% van de markt. De stap om in hypotheken te gaan, vloeit mede voort uit de wens tot diversificatie. Amper een maand geleden begon de Achmea-dochter met haar execution only dienstverlening op hypotheekgebied.

‘Mensen moeten een website genoeg vertrouwen om daar een hypotheek af te sluiten’

Eind volgend jaar hoopt Independer hypotheekklanten ook online advies te kunnen geven. De grote uitdaging daarbij schuilt volgens Martens in vertrouwen. “Mensen moeten een website genoeg vertrouwen om daar een hypotheek af te sluiten. Dat begint nu te komen en zet onvermijdelijk door. Zeventien jaar gelden, bij de start van Independer, was bijna iedereen sceptisch, want consumenten gingen heus geen autoverzekering via internet afsluiten.”

Al tijdens am:hypotheken verklaarde hij dat een computer een beter hypotheekadvies zou kunnen verstrekken dan de adviseur van vlees en bloed, een voorspelling die hem op veel hoon van de lezers kwam te staan. “De kennisafstand die de consument nu nog ervaart als hij bij een traditionele hypotheekadviseur zit, kun je met digitale middelen heel snel verkleinen. Je kunt online veel makkelijker op het niveau van de klant komen. Die voelt zich veel prettiger waardoor je hem in kleine stappen mee kunt nemen naar een advies dat echt bij hem past en inhoudelijk veel beter is.”

Reageer op dit artikel