nieuws

Jurjen Oosterbaan doet hartstochtelijk beroep op intermediair: ‘Jullie zijn onnodig zwak’

Branche 153

Jurjen Oosterbaan doet hartstochtelijk beroep op intermediair: ‘Jullie zijn onnodig zwak’

Jurjen Oosterbaan was gisteren slotspreker bij de Kansrijke Toekomstdagen van het CFD. Hij hield een gloedvol en bevlogen verhaal over de intermediaire branche, maar schuwde harde boodschappen niet. “U bent niet verenigd. Dan bent u de zwakste partij in het veld. U bent de Jan L** van de bedrijfstak”.

Oosterbaan begon zijn verhaal op dezelfde manier als bij de eerste aflevering van de Kansrijke Toekomstdagen van het CFD. Hij besprak puntsgewijs waar de toezichthouder en de wetgever het laten afweten en de klant in de kou laten staan. Maar dit keer overgoot hij het geheel ook met een hartstochtelijke oproep om nu eens de strijd aan te gaan.

Digitalisering is geen antwoord op de vraag van de klant
Oosterbaan: “Je hoort steeds vaker dat de stekker uit het persoonlijk advies gaat. En dat is zo onnodig en slecht. Digitalisering krijgt overdreven veel aandacht. Want het is geen antwoord op de vraag van de klant. Klanten vragen niet of het sneller en efficiënter kan. De push tot digitalisering is vooral terug te voeren op de verzekeraars die meer omzet én lagere kosten willen. En het provisieverbod drijft hen ook in de richting van direct contact met de consument.”

Verzekeraars houden niet van u
Hij vindt dat het intermediair moet ophouden met klagen over verzekeraars: “Ze houden niet van u. Dat moet u ook niet verwachten. Ze werken alleen met u tot er een beter systeem is. Dat is ook niet erg, maar u moet zich dat wel realiseren. Houd op met jammeren. Verzekeraars zijn u ook niets verschuldigd.” En: “Verzekeraars zijn ook geen wereldverbeteraars. Ze willen verkopen. Zonder meer volume is er niets voor hen.”

Vaktrots wordt gemist
Oosterbaan maakte zich boos over een tv-commercial als die van hypotheek24 waarin het intermediair belachelijk wordt gemaakt. “Dat is toch idioot? Hoe zit het dan met de nazorg? Dat is echt een issue, maar niemand klaagt ze aan of vertelt zijn eigen verhaal. Jullie doen wat de wetgever wil en hypotheek24 niet. En niemand komt in opstand. Ik mis heel erg de vaktrots.”

Aan de andere kant ziet hij ook dat verzekeraars terugkeren naar het intermediair. Centraal Beheer doet zaken met tussenpersonen. Rabobank kiest weer voor tussenpersonen. Net als ABN Amro.

Intermediair is onnodig zwak
Oosterbaan: “Maar wat doet u? U zegt dat u twijfelt aan uw toekomst. De wereld is in paniek. Klanten vertrouwen de verzekeraars echt niet, maar de plaatselijke tussenpersoon wel. Die kracht, daar geloven jullie dus zelf niet meer in. Jullie hebben allemaal verhalen over hoe je klanten hebt geholpen. Jullie kennen allemaal de verzekeraars die echt voor het intermediair kiezen: Legal&General, De Goudse en Nh1816. Maar jullie kiezen niet voor hen. Jullie zijn daardoor onnodig zwak. Jullie hebben goud in handen. En kunnen machtig zijn. ‘Onafhankelijkheid’ is zo’n krachtig begrip en zo belangrijk voor de klant, maar jullie doen er niets mee op jullie sites. Het is wel het verhaal dat verzekeraars en banken niet kunnen vertellen. En dat klanten wel heel goed begrijpen.”

Gebonden én onafhankelijke adviseurs in één club kan niet
Oosterbaan gaf ook af op clubs als de SEH. Daar zitten gebonden en onafhankelijke adviseurs in één club. Oosterbaan: “Hoe kan dat nu? Dat zijn toch verschillende werelden? Zijn jullie wel goed bij je hoofd? Die gebonden adviseurs hebben heel andere belangen dan jullie en zitten gewoon op jullie bagagedrager. Jullie laten je dat aanleunen. Dat is niet slim.”

Beroepsorganisatie kost 1 miljoen
Een goede vertegenwoordiging van het onafhankelijk intermediair in Den Haag én een goede belangenbehartiging, kost per jaar één miljoen euro, zegt Oosterbaan. “Dat is alleen op te brengen als jullie je verenigen. Een goede beroepsorganisatie kost geld. Ik ga dat niet doen.”

Geen inzicht in de kosten
Hij wees de adviseurs er op dat ze vaak ook helemaal niet weten wat de kosten zijn die ze maken. “Je moet je processen goed in kaart brengen om te weten waar je sterktes en zwaktes zitten. Waar zit je winst en verlies? Te vaak doet men dingen zonder te weten of het iets oplevert. Voor een autoverzekering doen jullie best veel. Je moet maar eens een lijstje maken. Maar de meeste consumenten denken inmiddels dat een autoverzekering niet meer is dan het invullen van een kenteken op een site. Jullie laten dit gebeuren! Laat zien wat je allemaal doet en leg het uit!”

De sleutel is…
Volgens hem maken adviseurs gewoon te weinig werk van het concept dat ze het lokale adviescentrum voor financiële vraagstukken zijn. Oosterbaan: “Maar dan moet je één ding heel helder communiceren: dat je voor radicale eerlijkheid staat. Daar moet je geen concessies aan doen. En dan ben je onoverwinnelijk.”

Reageer op dit artikel