Kredietbemiddelaars mogen geen vergoeding van consumenten vragen maar ontvangen hiervoor een doorlopende provisie van de aanbieders. Quotiënt Groep ontving in de onderzoeksperiode van 1 januari 2011 tot en met 26 oktober 2011beide, zo bleek niet alleen uit de 22 klantdossiers die de AFM heeft onderzocht, maar ook uit verschillende andere documenten gerelateerd aan de bedrijfsvoering.
Het bedrijf belde consumenten op drie momenten op: om informatie in te winnen en om de mogelijkheden voor oversluiten voor kredieten te bespreken, om goedkeuring voor een kredietaanvraag te verkrijgen en om een afspraak te maken om het krediet verder af te handelen. De afspraak was in de praktijk altijd thuis waarbij de klant voor het eerste de mogelijkheid werd geopperd om verzekeringsadvies te krijgen. Hiervoor bracht Quotiënt Groep afzonderlijke kosten in rekening; voor de bezoekkosten rekende het bedrijf € 900, waarop soms een korting werd losgelaten.
De AFM merkt deze bezoekkosten daarom aan als een -verboden- vergoeding voor kredietbemiddeling omdat het huisbezoek de afronding vormde van de kredietaanvraag waarbij de kredietovereenkomst werd getekend. Quotiënt Groep ging met haar werkwijze volgens de toezichthouder "onvoldoende tegen dat het bedrijf zelf of zijn werknemers wetsovertredingen begingen die het vertrouwen in haar of in de financiële markten kunnen schaden."
Mercedes-Benz Insurance Services