Volgens Detailhandel Nederland heeft herhaaldelijk aandringen bij Deutsche Bank niet geholpen. De bank kocht drie jaar terug HBU (13 kantoren), IFN Finance en twee zakelijke kantoren in Amsterdam en Eindhoven. "Maar liefst 34.000 klanten maakten daardoor noodgedwongen een overstap naar Deutsche Bank." De klachten komen zowel uit de particuliere als de zakelijke markt. "Zo zijn er afgelopen zomer meerdere storingen geweest waardoor internetbankieren niet mogelijk was. Daarnaast verslechterden volgens ondernemers de voorwaarden en service en wordt het hun moeilijk gemaakt over te stappen naar een andere bank."
Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, vindt dat een AFM-onderzoek moet voorkomen dat winkeliers en consumenten bij toekomstige overnames met dezelfde problemen te maken krijgen. "Hiervoor dient een aanbeveling te komen die strikt wordt nageleefd. Bovendien moeten de genoemde problemen zo snel mogelijk worden verholpen."
Deutsche Bank verkoopt in de 17 kantoren in ons land sinds afgelopen najaar de pensioenproducten van Delta Lloyd. Beide partijen hebben daartoe een 30 jaar lopende overeenkomst gesloten. Deutsche Bank nam die rol over van Friesland Bank Assurantiën; de bank werkt tevens samen met Allianz en Marsh.
Mercedes-Benz Insurance Services