Alles verandert. Je positie ten opzichte van je klant, je relatie met verzekeraars, de contractuele verhoudingen, de kasstromen, je product, je verantwoordelijkheden, de facturatie, de benodigde kennis van producten. Geen steen blijft op de andere.
Persoonlijk functioneren
Het is ook niet makkelijk. Want het gaat niet om het aanschaffen van een incassomodule, om een simpel briefje aan de klant ‘nu mag u aan mij betalen' en een naamsverandering van tussenpersoon naar adviseur. Deze verandering vraagt een veel diepere herziening van je eigen overtuigingen. Het zit tussen de oren. Om een goede transitie te bereiken, zul jij jouw ideeën over jouw persoonlijk functioneren moeten omgooien. En dat doe je niet met een nieuwe naam, een nieuw briefhoofd, een tijdschrijfprogrammaatje en het aanvragen van een btw-nummer.
Heroriëntatie
In jouw hoofd als adviseur zal veel moeten veranderen. Een volledige heroriëntatie op je eigen functioneren, je eigen marktpositie en je productpropositie. Dat gaat niet van vandaag op morgen, want je hebt het al jaren op de oude manier gedaan. Maar je zult het wel op korte termijn moeten doen. Morgen kan wel eens te laat zijn.