blog

To pixel or not to pixel

Branche 1462

Plaats je als ondernemer/bedrijf nu wel of niet een trackingpixel op je website? Verzekeraars lagen in april onder vuur omdat ze een trackingpixel op hun website hadden.

To pixel or not to pixel

De NOS had ‘onderzoek’ gedaan….Een aantal zorgverzekeraars verwijderde daarna in rap tempo deze pixel…Terecht of niet?

Al jarenlang wordt er door bedrijven gebruik gemaakt van trackingpixels. De onrust dit voorjaar ontstond doordat databedrijf Cambridge Analytics misbruik had gemaakt van door Facebook verzamelde gegevens. Je raadt het al, Facebook verzamelt die gegevens met behulp van die trackingpixel. Facebook moest door het stof en de NOS zag er nieuws in…

Trackingpixel
De Facebookpixel (lees: trackingpixel) is een stukje code dat je als bedrijf op je website plaatst. Heb je die pixel geïnstalleerd en heb je tegen Facebook gezegd dat bezoekers van je website in een specifieke doelgroep geplaatst moeten worden, dan gaat Facebook van al je bezoekers bekijken of die ook een persoonlijk Facebookprofiel hebben. Is dat zo, dan worden die specifieke bezoekers in de aangepaste doelgroep geplaatst. De aangepaste doelgroep (custom audience) heb je zelf in het Advertentiebeheer van Facebook aangemaakt.

Zorgverzekeraars onder vuur
Nog even terug naar de zorgverzekeraars. Ik zoek op de website van een zorgverzekeraar naar informatie over alvleesklierkanker. Doordat de zorgverzekeraar tegen Facebook heeft gezegd, de bezoekers van deze specifieke pagina in een doelgroep ‘Alvleesklierkanker’ te plaatsen, beschikt Facebook dus ook over deze gegevens. Die Facebookpixel is niet nieuw. Dit gebeurt dus al jaren. Door het misbruik van deze gegevens door Cambridge Analytics is het ‘hot’ nieuws. Natuurlijk is die verontwaardiging terecht. Je had er als Facebookgebruiker vanuit mogen gaan dat je gegevens veilig waren. Ik merk daarbij wel op dat je zelf verantwoordelijk bent wat je allemaal plaatst op social media en wat je allemaal opzoekt op het internet.

Privacy
De Autoriteit Persoonsgegevens sloeg ook aan op het ‘onderzoek’ van de NOS en vroeg zich af of het gebruik van de Facebookpixel door bedrijven wel strookt met de nieuwe privacywetgeving. Ik ben geen jurist…

Ik denk wel dat als jij de bezoekers van je website open en eerlijk vertelt welke trackingpixels je gebruikt, waar je de verzamelde gegevens voor gebruikt en de bezoeker gaat daarmee akkoord, je voldoet aan de privacy wetgeving. De praktijk wijst denk ik ook uit dat bezoekers al heel snel op ‘akkoord’ klikken als ze de ‘cookiemelding’ krijgen en niet de complete privacy- en cookieverklaring lezen. Hier zit mijns inziens dus ook een groot deel eigen verantwoordelijkheid. Neem je niet de moeite om die verklaringen in zijn geheel door te lezen en klik je op akkoord, dan heb je dus goed gevonden dat je mogelijk in zo’n custom audience geplaatst wordt.

Zwarte schaap
Terecht moest Facebook diep door het stof. Het bedrijf heeft inmiddels ook fors wat aanpassingen doorgevoerd, vooral aan de achterkant in het advertentiebeheer. Heb je als bedrijf ‘aangepaste doelgroepen’ gemaakt in Facebook, dan zijn die nu op slot, tenzij je de aangescherpte voorwaarden van Facebook accepteert. Ook kun je nu als bezoeker van een bedrijfspagina op Facebook zien welke advertenties het bedrijf heeft lopen in jouw regio.

Facebook is nu de gebeten hond, maar er zijn nog veel meer trackingpixels in omloop. Veel bedrijven hebben Google Analytics geactiveerd op hun website, zodat ze hun website kunnen verbeteren. Die trackingpixel laat ook zien hoe mensen op je website terecht zijn gekomen, welke zoekwoorden ze gebruiken et cetera. Niemand heeft Google Analytics verwijderd….Ik hoor ook niemand over de trackingpixel van LinkedIn.

Voordelen van de pixel
De pixel heeft ook voordelen en niet alleen voor het bedrijf dat de pixel op zijn website plaatst. Door mijn zoekgedrag krijg ik informatie/advertenties voorgeschoteld die zijn afgestemd op mijn interesses. Dat ervaar ik als een voordeel. Zonder het gebruik van die pixel zou mijn tijdlijn op bijvoorbeeld Facebook vergeven zijn van de advertenties waar ik helemaal niet op zit te wachten.

Het voordeel voor het bedrijf zal evident zijn. Hij kan gericht een doelgroep ‘retargeten’ die al geïnteresseerd is in zijn product of dienst. Dat leidt tot snellere aankoop door de bezoeker. Het is goedkoper om op Facebook gericht te adverteren dan offline in een krant te adverteren en te schieten met hagel.

Ook ik maak gebruik van trackingpixels. In mijn privacyverklaring op mijn website kan je er alles over lezen. Het is naïef om te denken dat alleen Facebook op die manier gegevens verzamelt over zijn gebruikers. Andere social mediaplatformen, google et cetera doen het ook.

Kortom…to pixel or not to pixel. That’s the question!

Manon Vonk helpt bedrijven in de financiële dienstverlening met hun social media strategie.

Reageer op dit artikel