blog

De moderne carrière: U ligt uit de selectie. Gaat u maar.

Branche 2708

In NRC verscheen onlangs een artikel over het bijzondere personeelsbeleid van Netflix. Een beleid dat enerzijds zeer voor de hand ligt, anderzijds als revolutionair wordt beschouwd. De kern zit ‘m in het feit dat Netflix met z’n personeel omgaat zoals een professioneel sportteam. Je wordt opgesteld als je fit en helemaal geschikt voor je taak bent. Als je niet meer aan de eisen van het team voldoet, hoor je niet meer bij de selectie en lig je eruit. Zo simpel is het. Vertaal je dit naar een ‘normaal’ bedrijf; als je taak erop zit wordt er niet gekeken of je elders in de organisatie wellicht nog aan de slag kunt, nee, dan is het wegwezen. Ook de bedenker van deze filosofie, het hoofd HR, heeft op die manier Netflix uiteindelijk verlaten.

De moderne carrière: U ligt uit de selectie. Gaat u maar.

Nu is lifetime employment niet meer van deze tijd. Konden onze vaders nog makkelijk een carrière van dertig, veertig jaar hebben bij één bedrijf, wij kennen dat nauwelijks meer. Uitzonderingen uiteraard daargelaten. Maar het zeer transparante Netflix-concept heb ik eigenlijk nog zelden ergens anders toegepast gezien. Zeker niet in de verzekeringsbranche. Maar waarom eigenlijk niet?

Niet meer opgesteld

Als Erik ten Hag, voorlopig nog de trainer van Ajax, de verkeerde mensen het veld in stuurt, en daardoor weer eens het kampioenschap verspeelt, is het maar de vraag of hij volgend seizoen weer in de dug out zit. En de meesten van ons begrijpen dat maar al te goed.

Maar als het over ons eigen werk en ons eigen functioneren gaat, kijken we opeens heel anders naar een dergelijk uitgangspunt. Want reken maar dat als Ten Hag als nummer zoveel in de rij om welke reden dan ook de laan wordt uitgestuurd, de meesten van ons roepen dat dat er allang inzat en eigenlijk ook wel terecht is. Maar we pikken dat vervolgens níet als we zelf niet meer optimaal presteren en als gevolg daarvan niet meer opgesteld worden.

Blijven zitten

Want wees eens eerlijk, hoe vaak denk je bij jezelf dat je eigenlijk allang gewisseld hadden moeten worden? Of misschien wel niet meer zo goed berekend bent op de taken waarvoor je ooit bent aangenomen. Of omdat simpelweg de klus geklaard is en het hoog tijd wordt om eens bij een andere club te gaan kijken.

Nee, we zijn toch geneigd om te blijven zitten waar we zitten en af te wachten wat er wellicht nog voor moois komen gaat.

Flexibiliteit

Het succes van Netflix is in ieder geval niet uit de lucht komen vallen. Juist door de flexibiliteit van het personeelsbestand heeft Netflix zich telkens weer kunnen aanpassen aan de veranderende markt. Dat zal deels te maken hebben met elke dag opnieuw het beste team opstellen. En bij elke spreekwoordelijke uitdaging horen nu eenmaal andere mensen. Misschien zouden we dat principe ook wat vaker op onszelf kunnen toepassen. Leerzaam is het zeker.

Reageer op dit artikel