blog

Alle lichten op groen voor scherpe concurrentie tussen banken

Branche 1854

Digitalisering maakt het leven van de bankdirecteur niet bepaald makkelijker. Klanten hebben tegenwoordig hoge standaarden wat betreft de kwaliteit van de dienstverlening en willen niet extra voor service betalen. Banken moeten hun digitale transformatie versnellen, want anders verliezen ze de slag.

Alle lichten op groen voor scherpe concurrentie tussen banken

Op het oog lijkt er momenteel nog niet zo heel veel aan de hand. ABN Amro, Rabobank en ING zijn met z’n drieën met afstand de grootste banken van Nederland. Bovendien krijgen ze, volgens onderzoek van WUA!, ook de meeste online aanvragen voor nieuwe betaalrekeningen. Overstappen gebeurt relatief weinig. Te veel gedoe. Bankpashouders lijken daarmee hondstrouw en er is geen reden voor de grote bankdirecteuren om zich zorgen te maken.

Fintech

Schijn bedriegt. Bankklanten zijn weliswaar hondstrouw, echt tevreden over het gedrag van hun bank zijn ze vaak niet. Ze hebben slechte associaties met de sector en het vertrouwen in hun bank is gedaald. In de bankenmonitor van de Consumentenbond scoren de grote drie banken gemiddeld wat betreft klanttevredenheid. Mensen zijn ontevreden over de verhouding tussen de kosten van bankieren en de diensten die de bank levert. Bovendien vinden ze het vreemd dat ze steeds meer betalen voor hun bankrekening, terwijl ze steeds meer zelf moeten doen, bijvoorbeeld via internetbankieren.

Van bank wisselen wordt makkelijker. De nieuwe PSD2-wetgeving moet de weg effenen voor nieuwe diensten en zorgen voor meer concurrentie tussen banken. Betaalgegevens moeten, wanneer de consument dat wenst, doorgegeven kunnen worden aan derde partijen waardoor deze die kunnen gebruiken. En dat gaat een hele nieuwe generatie bankdiensten mogelijk maken. Heel goed mogelijk dat er straks bijvoorbeeld een overstapservice gebouwd gaat worden die de consument in staat stelt om makkelijker van bank te wisselen.

Millennial

En verder is er de groeiende invloed van de millennial. Normaal denk je dan aan zo’n hippe vogel met knot die geboren is met alle digitale weelde van de eenentwintigste eeuw. Maar voor de bank is het vooral een nieuw soort klant. Millennials stappen een stuk makkelijker over dan de oudere generatie en wisselen rustig drie keer van bank in acht jaar tijd als ze daar zin in hebben. Ze houden van apps en fintech en kiezen de bank die hun de beste service op dit gebied geeft. Het is precies deze generatie die het gebruik van fintechs als Bunq, Binck en Peak aan gaan jagen.

Banken die het hart van de millennial weten te winnen hebben de toekomst. De enige weg vooruit is daarom massaal investeren in eigen digitale dienstverlening. Banken hebben daar ook alle mogelijkheden toe. Want het eerste wat een millennial doet wanneer hij is overgestapt naar een nieuwe bank is de app van die bank installeren. Vier van de tien smartphonegebruikers gebruiken de telefoon voor financiële activiteiten. 82 procent gebruikt financiële functies minstens eens per week. Nieuwe digitale dienstverlening zorgt ervoor dat de consument de flexibiliteit en vrijheid ervaart die bij het nieuwe mobiele bankieren past. En dat gaat ervoor zorgen dat klanten ook daadwerkelijk loyaal blijven aan hun bank.

Concurrentieslag

Alle lichten staan op groen voor een nieuwe grote concurrentieslag in de financiële wereld. Of de grote drie de grote drie blijven hangt helemaal af van het succes van hun nieuwe digitale dienstverlening. Want dat bepaalt uiteindelijk waar klanten straks gaan zitten.

Reageer op dit artikel