blog

‘Social krijgt plek die het verdient’

Branche 1165

Social krijgt van verzekeraars de plek die het verdient. Tot die conclusie komt ITDS Business Consultants dat voor de 7e keer de inzet van social media door verzekeraars onderzocht.

‘Social krijgt plek die het verdient’

Social media is daarmee voor de verzekeraars het belangrijkste kanaal geworden voor de binding met consumenten, zo blijkt uit het onderzoek.

Facebook is volgens de onderzoekers het belangrijkste kanaal voor verzekeraars. Of het nu gaat om service, verkoop of adverteren. Opvallend vindt ITDS dat nieuwe online verzekeraars absoluut de toegevoegde waarde zien van social selling. Social selling is, in het kort, de kunst van klanten naar je toe laten komen door online kennis te delen via social mediakanalen. Je zoekt in dit geval als verzekeraar de interactie met je volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van je prospects.

En de financieel adviseurs dan?
Afgelopen jaar sprak ik ITDS-directeur Arjen de Boer over de zakelijke inzet van social media door financieel adviseurs. Ik zei toen dat ik het jammer vond dat ITDS niet zo’n zelfde onderzoek hield onder financieel adviseurs, het assurantie-intermediair. Zijn antwoord luidde toen: Dan ben ik heel snel klaar, want er is niets om te onderzoeken. “Het intermediair is daar onzichtbaar.” Nu nuanceert hij die uitspraak: “Ze maken er nog onvoldoende gebruik van”.

Hoe kan het zijn dat verzekeraars social media al volledig omarmd hebben en de financieel adviseur, op een enkeling na, eigenlijk nog totaal niet? Natuurlijk, verzekeraars hebben meer geld tot hun beschikking en uiteraard ook meer personeel om uitvoering te geven aan het social media beleid. Sterker, vrijwel elke verzekeraar heeft nu wel een eindverantwoordelijke voor de social media activiteiten. Maar zijn dit doorslaggevende argumenten om het als financieel adviseur niet te doen?

Social media in Nederland
Deze week kwam Newcom Research & Consultancy met de nieuwste cijfers over het social media gebruik in Nederland. Daaruit blijkt dat WhatsApp met 11,5 miljoen gebruikers (8,3 miljoen dagelijks) absoluut het grootste social mediakanaal is, op de voet gevolgd door toch nog altijd Facebook met 10,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks. YouTube is ook niet uit te vlakken met 8,0 miljoen gebruikers en Instagram is met 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks zeker een runner up en heeft onder jongeren Snapchat verdrongen. Twitter is licht gegroeid naar 2,8 miljoen gebruikers, waarvan er dagelijks toch nog 1,01 miljoen actief zijn.

Kortom, je klant is in ieder geval aanwezig op social media. Dat is een zekerheid.

Onzichtbaar
Vaak hoor ik in gesprekken met financieel adviseurs dat gebrek aan tijd de doorslag geeft om zakelijk nog niet actief te zijn op social media. Natuurlijk kost het tijd en ook geld om actief te zijn op social media. Aan de zakelijke inzet van social media moet een goede strategie, een helder plan, een contentkalender en draagvlak onder de medewerkers ten grondslag liggen en om het in goed Nederlands te zeggen ‘commitment’ van de directie. Dit laatste zou echt niet moeilijk moeten zijn.

De crisis is voorbij en de noodzaak om actief social media in te zetten om nieuwe doelgroepen en daarmee nieuwe klanten binnen te halen is er misschien niet op dit moment.

Uit ervaring weten we wel dat het tij weer kan keren en als je dan pas begint met zichtbaar te worden op social media ben je te laat.

Manon Vonk helpt bedrijven in de financiële dienstverlening met hun social media strategie.

Reageer op dit artikel