blog

Vijf tips om te overleven in een online wereld

Branche 3216

Als ik u zeg dat de Nederlandse consument steeds meer zijn financiën online regelt, dan vertel ik u niets nieuws. Het aantal assurantietussenpersonen en financieel adviseurs neemt al jaren af. De meer ‘self directed’ consument zal daar deels debet aan zijn, maar sommige adviseurs gooien ook door de stringentere wet- en regelgeving en het provisieverbod de handdoek in de ring. Nu heb ik meer verstand van de ontwikkelingen op het online vlak, dus laat ik mij in deze column daartoe beperken.

Vijf tips om te overleven in een online wereld

Hoe moet je als adviseur in een wereld van disruptieve FinTechs en InsurTechs, digital natives, online vergelijkingssites, chatbots en robo-advisors overleven? Graag geef ik u vijf tips, die u in uw ‘survival kit’ moet hebben.

Zorg dat u online vindbaar bent

Nu zult u zeggen ‘ik heb toch al een website, dat is toch genoeg’. Nee, dit is niet genoeg. Financiële producten en ook het advies zijn in toenemende mate ‘commodities’ geworden, die zich heel goed laten vergelijken op websites van Advieskeuze of Independer. Omdat de consument zijn oriëntatie op financiële producten vaak start op Google en deze platformen, is het belangrijk dat de consument u daar ook kan vinden.

Werk samen met ‘leveranciers’ die hun processen efficiënt hebben ingericht

U wilt natuurlijk zoveel mogelijk tijd besteden aan uw klanten en dit ook zo efficiënt mogelijk doen. Zonder uw onafhankelijkheid te verliezen, doet u er goed aan om voor verzekeraars en hypotheekverstrekkers te kiezen die hun processen en systemen goed op orde hebben. Welke ‘leverancier’ kan u helpen tijd te besparen, zodat u meer tijd heeft voor uw klanten?

Ga zelf online

In de toekomst zullen chatbots en robo-advisors de financieel adviseur mogelijk gaan vervangen, zeker naarmate ze door het toepassen van kunstmatige intelligentie steeds slimmer worden. Voor complexere advisering loopt het nog niet zo’n vaart, maar zal een hybride adviesmodel – de combinatie van online en persoonlijk contact – steeds meer zijn intrede doen. U als adviseur zal ook een invulling moeten geven aan een hybride adviesmodel, waarbij u nieuwe technologie niet schuwt. Laat u inspireren door Mijngeldzaken, Habito en Trussle.

Ontwikkel in samenwerkingsverband ‘de financieel adviseur in een app’

In verzekeringsland biedt het Zwitserse Knip de ‘verzekeringsadviseur in een app’. In een app heeft de consument al zijn polissen van verschillende verzekeraars bij elkaar, zorgt Knip altijd proactief voor de beste verzekering, kan er gechat worden met experts en kan de consument met de app schades melden. In Nederland zouden tussenpersonen, eventueel vanuit een samenwerkingsverband, een vergelijkbare app kunnen ontwikkelen. Misschien kan het te lanceren Mijnverzekeringenopeenrij.nl daar een handje bij helpen. Hoewel de real-time gegevens in deze portal enkel voor consumenten beschikbaar komen en niet voor verzekeraars, gevolmachtigden en verzekeringsadviseurs, zou men inspiratie kunnen opdoen bij de casus van AFAS personal en de bankkoppeling (Google hier maar eens op).

Overtref de verwachtingen van uw klant

Uit onderzoek blijkt een duidelijk causaal verband tussen klantbeleving en loyaliteit. Zolang u in de ogen van de consument een goede adviseur bent, de consument aan de beste financiële- en/of verzekeringsoplossingen helpt en verwachtingen overtreft, zal de consument loyaal aan u blijven.

Reageer op dit artikel