blog

Millennials op de werkvloer

Branche 3260

Hr-beleid, opleidingsmogelijkheden, persoonlijke carrièreontwikkeling, ook voor werkgevers is ‘consumer-centric’ denken onmisbaar geworden. Centrale vraag: waar heeft de werknemer behoefte aan? Zeker de jongste generatie werknemers wordt veel besproken. In een vergrijzende markt en een nog sneller vergrijzende sector wordt er vol verwachting (en met argusogen) naar jonge aanwas gekeken.

Millennials op de werkvloer

Als we de publicaties mogen geloven is het nog niet zo makkelijk om met ze samen te werken, die millennials op de werkvloer. Boeken met titels als Futuring organisations for millennials, What Millennials Want from Work en When Millennials Take Over instrueren schijnbaar wanhopig hr-personeel waar de generatie naar op zoek is. Wekelijks verschijnen artikelen die uitleggen waarom millennials het liefst aan de slag gaan bij disruptieve organisaties als Netflix, Google en Facebook.

Millennial-proof

Zitzakken, pingpongtafels, luxe koffie en flexibele werktijden zouden dé ingrediënten zijn voor een millennial-proof organisatie. Diverse onderzoeken laten zien dat millennials vooral op zoek zijn naar organisaties met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden. Maar zelfs als je alles in huis hebt waar een millennial van droomt, biedt dat geen soelaas als je organisatie – of zelfs sector – niet eens als optie wordt gezien. En daar wringt de schoen voor de financiële sector. Volgens onderzoek van Hartford overweegt slechts 4% van de millennials een carrière in het bankwezen of de verzekeringssector.

Imago

Millennials zien functietitels als onderdeel van hun identiteit. Waar ze werken is waar ze voor staan. Brunel deed onderzoek naar de arbeidsmarktsituatie in de financiële dienstverlening en vond dat maar liefst 62% van de werknemers kritische reacties krijgt omdat hij/zij werkzaam is in de sector. Voor millennials gaat werken niet louter om geld verdienen en luxe koffie, het gaat om imago. Dat millennials, aldus onderzoek van Viacom, zich daarnaast compleet onbegrepen voelen als consument van diezelfde sector draagt alleen maar bij aan het negatieve beeld.

Het kan geen verrassing zijn dat de jongste generatie werknemers de sector massaal links laat liggen. Toch is er ook goed nieuws. De generatie verwacht dat de financiële sector disruptief zal veranderen en laat dat nou net het type organisatie zijn waar de millennial voor wil werken.

Deze blog verscheen ook in nummer 30 van Assurantie Magazine.

Reageer op dit artikel