blog

Hoezo investeren in internet?

Branche

Op achttienjarige leeftijd ging ik studeren in Rotterdam. Samen met twee middelbare school vrienden betrok ik een studentenkot. Ik worstelde mij ijverig door de studie heen, die uiteindelijk toch zou stranden. Mijn huisgenoten bleken al helemaal niet te studeren, maar begonnen eind jaren negentig vanuit ons studentenhuis een van de eerste internetwinkels in Nederland. Ze verkochten gadgets via het internet. Het leek mij onmogelijk. Wie vertrouwde het internet? En hoe geef je de klant een persoonlijk advies? Ik deed niet mee.

Hoezo investeren in internet?

Nu, 15 jaar later, weten we niet anders. Internet shoppen is gemeengoed geworden. Iedereen koopt op internet en iedereen vertrouwt het. Op enkele notoire doemdenkers na natuurlijk. En vertrouwen zij de verkoper in de offline winkel dan wel?

Maar kan de webshop elke klant net zo goed helpen als de offline winkel? Critici zeggen van niet. Het is onpersoonlijk. Je kunt de koopwaar niet aanraken en bijvoorbeeld kleding niet passen. En, je kunt de verkoper niet in de ogen kijken. Elke neuro-marketeer weet dat klanten bevestiging zoeken voor elke aankoop. Dus dat persoonlijke contact is toch belangrijk.
‘De financieel adviseur moet zijn business veranderen en internet biedt hem alleen maar kansen’

Gelukkig helpt de snelle vooruitgang in technologie de internetshopper. Recent leerde ik het IT-bedrijfje IQNOMY kennen. Zij zijn in staat om de content op een website aan te passen aan de gebruiker. Dus omdat ik van sportieve vakanties houd, toont de site van CenterParcs mij eerst de aanbiedingen van hun parken met veel buitensport-activiteiten. Het is de verkoper die binnen een seconde weet wat voor persoon hij tegenover zich heeft.

Hoe kan een winkel of een merk zonder persoonlijk contact, toch een persoonlijke band opbouwen met de klant? Het antwoord van KLM is social media. Bij KLM werken 130 fte dagelijks aan klantcontact via Twitter en Facebook. Elke klant krijgt persoonlijk antwoord op elk moment en op elke vraag. Tussen merk en klant staan slechts nullen en enen, en het is persoonlijker dan ooit. Je kunt bij KLM zelfs betalen via social. En de klanten vertrouwen het.

De financieel adviseur moet zijn business veranderen en internet biedt hem, volgens mij, alleen maar kansen. Sta er voor open en investeer erin. Net zoals mijn oude studiemaatjes investeerden in internet. En tja, met hun bedrijf Coolblue hebben zij hun leven zonder afgeronde studie toch prima op orde.

Reageer op dit artikel