blog

Hoe dichter bij de klant, des te dichter bij je doel

Branche

Vanmorgen las ik het weer in de Marktmeter van Avero; "De adviseur vindt het helder maken van de toegevoegde waarde cruciaal maar wel lastig." Dit bericht doet mijn wenkbrauwen fronsen. Vanwaar die onzekerheid terwijl de ingrediënten voor succes zo voor het grijpen liggen?

Hoe dichter bij de klant, des te dichter bij je doel

Ondanks dat de financiële branche de afgelopen jaren steeds harder roept dat "de klant centraal" moet staan, riekt het risicomijdende gedrag de afgelopen jaren meer naar wantrouwen dan naar betrokkenheid bij diezelfde klant. De klant haakt af bij wantrouwen, maar wie de klant als mens beschouwt en als zodanig vertrouwt krijgt vertrouwen terug.
Belangrijke taak
Daarom heb je als onafhankelijk adviseur ook zo’n belangrijke taak. Je bent vaak de eerste én enige uit de financiële keten die de klant ziet en dat geeft je de ultieme kans om de klant het beste te leren kennen en daarop de dienstverlening te richten. Persoonlijke aandacht, maar ook geduld, doortastendheid en doorzettingsvermogen zijn de eigenschappen die de toegevoegde waarde van een adviseur handvatten bieden. Echte dienstverlening wordt door de klant gevoeld. Dan hoef je niet te zeggen dat je de klant centraal stelt, je bewijst het gewoon. En dat loont!
Toegevoegde waarde toon je ook door de kennisontwikkeling van de klant op financieel gebied te ondersteunen. Overdracht van kennis is geen voorbode voor gederfde winkelnering. Het zorgt dat een consument financieel zelfstandig wordt en de situaties kan herkennen wanneer het inschakelen van onafhankelijk financieel adviseur slim is. Op dat moment ontdekt de consument vanzelf de toegevoegde waarde van inhoudelijk financieel advies. De consument heeft die wetenschap dan namelijk zelf ontdekt en wordt vervolgens de beste ambassadeur die een adviseur zich maar kan wensen.
Schuld en Boete
Dat deze empathische klantbenadering niet alleen veel prettiger is voor de klant maar ook commercieel veel slimmer is, bewijzen de verhalen uit Schuld en Boete. Dit boek roept op tot een persoonlijker opstelling van de financiële branche richting de consument. Omdat uit dit boek blijkt hoe belangrijk een goede adviseur én financieel zelfbewustzijn van de klant is, gaat van elk verkocht boek € 10 naar Stichting LEF. Het boek Schuld en Boete is te bestellen via www.nationalewaarborg.nl/boek en kost € 16,95.

Reageer op dit artikel