blog

Ben ik goed verzekerd? Betaal ik niet teveel? Ben je er voor mij?

Branche

Als jij wilt dat jouw klant jou gaat belonen voor jouw werk kun je maar beter precies weten wat een klant van je verwacht. Voor de meeste bedrijven is dat een duidelijke zaak. De bakker bakt brood, de accountant maakt jaarrekeningen en bij het reisbureau boek je een vakantie. Maar de positie van de tussenpersoon verandert zo dat die zich moet afvragen wat zijn product in de toekomst moet zijn. Verzekeringsadvies natuurlijk, maar dan anders.

Ben ik goed verzekerd? Betaal ik niet teveel? Ben je er voor mij?

Bij elke aankoop vraagt elke koper zich drie dingen af:

  1. Is dit het product dat tegemoet komt aan mijn wensen?
  2. Is de prijs naar mijn idee in verhouding? En
  3. Hoe zit het met service en garanties?

Ga al je eigen aankopen maar eens na en je zult zien dat het niet meer is dan dit.

Advies

Voor verzekeringsadvies gaat dit dus ook op. Maar het kan wel wat verfijnd worden omdat de klant het verzekeringsproduct slecht kan beoordelen. De vragen van de klant zijn dan:

  1. Ben ik goed verzekerd?
  2. Betaal ik daarvoor niet teveel premie?
  3. Als er wat aan de hand is, wie helpt mij dan?

De vraag dient zich dan aan of je binnen je huidige bedrijfsconcept de klant stelselmatig kunt bevestigen dat hij goed verzekerd is (en neem je daar verantwoordelijkheid voor?), dat hij niet te veel premie betaalt en dat je er voor hem bent als hij behoefte heeft aan begeleiding in welke vorm dan ook.

 

Met de huidige gemiddelde polisdichtheid van nog geen drie kan vrijwel geen enkele adviseur de klant echt antwoord geven op zijn vraag of hij goed verzekerd is. Ja, alleen voor die drie. De huidige gemiddelde omzet per klant van € 125 maakt het verder vrijwel onmogelijk om regelmatig contact te hebben en dus onmogelijk om regelmatig een premievergelijk te maken. Blijft over de service.  Daar staan veel tussenpersonen zich op voor: Bij schade staan we voor u klaar. Maar realiseer je wel dat dit maar 1 van de 3 vragen van de klant is. In de nieuwe wereld zul je de klant op al zijn wensen moeten bedienen om jouw product te kunnen slijten.

Reageer op dit artikel