blog

Biertje?

Branche

Biertje?

Bier is een duidelijk product. Het goudgele vocht met de prachtige witte kraag is een welkome verfrissing en dorstlesser. Bedrijven die bier verkopen hebben het makkelijk en hoeven geen kosten te maken om hun ‘waar’ te verkopen. Het kost ze geen enkele moeite. Niets is minder waar!

Tijdens een bijeenkomst met intermediairs en andere vakgenoten over de waarde van advies ging het gesprek over toegevoegde waarde ofwel je aanbod. Bier is tastbaar en lijkt makkelijker te verkopen dan advies. Een financieel plan  is lucht en van bier weten we allemaal hoe het eruit ziet en hoe het smaakt, etc. Adviseurs hebben het lastiger om hun aanbod over te brengen aan hun klant.
In het programma Made in NL van National Geographic zie je hoeveel tijd, geld en moeite er wordt besteed aan het verkopen (de distributie) van bier. Het voortraject van het design en uiteindelijk op de markt komen van een flesje neemt maanden in beslag. En dan heb je het niet over het bier, maar over het flesje waar het inzit! Geen enkele stap wordt overgeslagen: brainstormen, prototyping, design, klantpanels, overleg met fabrikant van flesjes, etc. Alles wordt met uiterste precisie voorbereid omdat de bierleverancier weet hoe belangrijk de juiste beleving is van zijn product.

Hoe gaat dit met jouw product? Hoe lang heb jij nagedacht om jouw product op de juiste manier bij je klanten onder de aandacht te brengen? Welke beleving brengt jouw distributie met zich mee? Heb je het eerst aan een deel van je klanten gevraagd? Wie heb je als specialist ingeschakeld?

Als er zoveel moeite wordt gedaan voor een makkelijk te verkopen product, is het nog belangrijker dat je minimaal dezelfde tijd en zorg besteed aan de distributie en belevenis van jouw financieel advies. Hoe ziet het flesje van jouw bier eruit?

Reageer op dit artikel