blog

De zachte kant van houden van…

Branche

Hoe geef je als ondernemer antwoord op de uitdagingen die in de huidige tijd op je af komen? Deze vraag kun je heel zakelijk en rationeel benaderen vanuit interessante SWOT-analyses en spannende bedrijfsstrategieën. Maar je kunt er ook naar kijken vanuit de analogie van ‘liefde voor’ en ‘houden van’.

De zachte kant van houden van…

 

‘Houden van’ lijkt in de afgelopen periode vooral synoniem te zijn aan het vasthouden wat was. Het niet kwijt willen raken van het bekende en vertrouwde. Misschien ook wel omdat we niet zo goed weten hoe het anders zou moeten?

Klant

Een tweede manier om te kijken naar ‘houden van’ is vanuit de klant te denken. Wat zijn de wensen die klanten nu en in de toekomst hebben? Consumenten worden veeleisender, hebben de beschikking over moderne middelen waardoor transparantie toeneemt en zijn minder loyaal dan in het verleden. Van productverkoop naar advies met mogelijk een productaanbod als gevolg. Toegevoegde waarde leveren met nieuwe verdienmodellen. Waarbij de klant bepaalt of een geldelijke vergoeding en de geleverde prestaties in verhouding zijn.

Personeel

En last but not least…’houden van’ gaat vooral om de mensen in je organisatie. Als administratie van minder belang gaat worden en advies van meer belang wordt, wat betekent dit dan voor de bestaande bezetting? Wat is het personeelsbestand waarmee u de toekomst ingaat en waar wordt welk werk belegd?

Zachte kant
Dit zijn allemaal nog redelijk harde aspecten van ‘houden van’ die vaak de boventoon voeren. Maar stel je nou eens voor dat we de zachte kant van ‘houden van’ een prominente rol geven in onze plannen naar de toekomst. Welke impact zou het hebben als je voluit kunt zeggen: “Ik hou van mijn vak als financieel adviseur, ik hou van mijn klanten en ik hou van mijn mensen”.

Ik ben benieuwd naar uw kijk op ‘houden van’ in relatie tot ondernemerschap en advisering!

Erik During

 

Erik During spreekt ook op de Verzekeringsbranchedag over de waarde van advies.

Reageer op dit artikel