In diverse landen buigen rechters zich over de mate waarin verzekeraars dekking moeten bieden op hun bedrijfsschadepolissen. In het Verenigd Koninkrijk heeft een proefproces op dat vlak onlangs nog niet veel meer duidelijkheid gebracht. Mochten bedrijven achter het net vissen, dan zijn de tussenpersonen aan de beurt voor claims wegens nalatigheid, zo denken advocaten en verzekeraars. Die zijn bevraagd door S&P Global Market Intelligence. Om meer kans te maken, zullen verzekerden zich bundelen en collectieve acties beginnen.
De volgende in de vuurlinie
Een van de verzekeringsadvocaten noemt het onvermijdelijk dat intermediairs voor de rechter gedaagd worden. “Wanneer verzekerden geen dekking hebben en hun claim afgewezen zien worden, zijn de bemiddelaars altijd de volgende die in de vuurlinie staan.” Andere advocaten zijn zich al aan het voorbereiden op rechtszaken. Een Britse aanbieder van beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen voor het intermediair voorziet eveneens juridische procedures. “Het zou best eens om massaclaims kunnen gaan.”
Niet iedereen is ervan overtuigd dat verzekerden een sterke zaak hebben. Zij moeten aantonen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden én dat zij daardoor schade hebben geleden.
Bron: Asian Insurance Review