'Wij krijgen veel vragen over onverzekerbare risico's

'Wij krijgen veel vragen over onverzekerbare risico's
Chantal Deen

OOM Verzekeringen krijgt als nicheverzekeraar veel vragen over onverzekerbare risico's. Accountmanager Chantal Deen legt in de aanloop naar de am:dag uit hoe ze daar bij OOM mee omgaan.

Onverzekerbaarheid: hoe merken jullie daar iets van als bijzondere verzekeraar?

“Men ziet ons als de afwijkende niche verzekeraar en wij ontvangen daar dus heel veel vragen over. Wij hebben helaas ook niet altijd de oplossing voor alle risico’s in huis. Wij bieden een select aantal producten. Wij hebben wel veel kennis en als wij het niet kunnen verzekeren, verwijzen we bijvoorbeeld vaak door naar De Vereende. Dat betekent overigens niet dat die alles kunnen verzekeren.”

“De economie draait als een tierelier en je ziet dat grote maatschappijen dit soort risico’s afstoten. Sommige bedrijven, zoals bijvoorbeeld shisha lounges hebben last van een negatief imago, maar hebben vaak wel hun zaakjes op orde.”

Wat is het gevaar van onverzekerbaarheid voor de samenleving?

“Wat als bedrijven zich niet meer kunnen verzekeren. Wat gebeurt er dan? Wie controleert dan bijvoorbeeld nog wat deze bedrijven aan preventie doen? Kunnen bedrijven dan nog wel bestaan? Ik vind dat wel een beangstigende gedachte. Neem bijvoorbeeld een kantine van een voetbalvereniging. Die hebben niet veel geld te besteden en zijn daardoor vaak slecht beveiligd. Die hebben echter wel een state-of-the-art TV hangen die ze willen verzekeren. Moeten wij dan zeggen dat we dat niet verzekeren? Gaan ze dan iets doen met eigen beveiligers? Krijgen we dan een soort Wild West situatie hier in Nederland.”

“Ik ben bang dat we de grip gaan kwijtraken op bedrijven met onverzekerbare risico’s. Ik hoor overigens wel geluiden vanuit het Verbond van Verzekeraars om te kijken hoe we deze bedrijven niet tussen wal en schip laten vallen. Het is ook wel een gezamenlijke plicht om dit op te lossen. Ben ook bang voor de internetridders die hier in Nederland dan verzekeringen aanbieden. Hoe houden we daar controle op. Stel dat Amazon dit soort risico’s gaat verzekeren. Dan hebben wij toch hier in Nederland de boot gemist.”

Jullie werken ook grensoverschrijdend, merk je dan iets van onverzekerbaarheid?

“Daar merken wij wat minder van, omdat wij juist grensoverschrijdend verzekeren. De meest voorkomende verzekeringen, zoals zorg, aansprakelijkheid, reis, ongevallen en rechtsbijstand bieden wij grensoverschrijdend aan.”

“Er is veel vraag naar WA Motorrijtuigen voor in het buitenland, maar dat kunnen wij niet aanbieden. Je hebt in het buitenland met een totaal ander rechtssysteem te maken. Wij raden altijd aan om een goede zorgverzekering te sluiten. Je gezondheid is misschien wel het allerbelangrijkste. Als mensen emigreren, kan je die zorgverzekering niet meenemen. Het is af en toe onthutsend om te merken dat mensen dat niet weten.”

Hoe belangrijk is de rol van het intermediair voor jullie anno 2018?

“Daar kan ik kort over zijn, die is onverminderd belangrijk. Zeker als het gaat om het segment Brand dan is de adviesrol van het intermediair heel belangrijk en daar hechten we ook zeer aan. Natuurlijk zijn we ook directwriter. Klanten schrijven zich uit in Nederland en de binding met het intermediair is er dan niet en zij sluiten dan rechtstreeks bij ons de verzekering. Vaak komen de technisch lastigere risico’s toch wel via het intermediair bij ons. De premie is hetzelfde, alleen betalen wij de provisie aan het intermediair.”

Zie je zelf een rooskleurige toekomst voor de kleine verzekeraars?

“Ik denk van wel. We moeten wel op de bal blijven. Er zijn behoorlijk wat verschuivingen qua risico’s en risicodragers. Wie stopt er met bepaalde risico’s en kunnen wij daar dan op inspelen. Ik vind ook dat we elkaar als verzekeraars vaker moeten opzoeken en in gesprek moeten blijven. We vissen weliswaar in dezelfde vijver, we kunnen de risico’s in de vijver ook vaker samen delen of in een figuurlijke pool delen. Blijf in gesprek en wees je bewust dat de wereld verandert en dat je mee moet buigen. Blijf nadenken, blijf opletten en blijf in gesprek dan is er zeker toekomst.”

Deze tekst is gesponsord door OOM Verzekeringen.