artikel

Klantloyaliteit vergroten? Zet deze 3 stappen

Branche 977

Nieuwe klanten aantrekken is één ding, maar ze blijvend aan je binden is een tweede. Voorwaarde is dat je je klant goed leert kennen; als er een nieuw gezinslid op komst is of een alternatieve hypotheekvorm
aantrekkelijker voor hem is. Hoe pak je dat aan? Tony Stam adviseert de volgende drie stappen.

Klantloyaliteit vergroten? Zet deze 3 stappen
Tony Stam

– Tekst komt van HUISMERK – 

Met slimme software en handige tools kun je handig op inspelen op de klantloyaliteit. Onderschat de waarde van bestaande klanten niet, want tevreden klanten zijn jouw potentiële ambassadeurs.

1. Signaleer verdienkansen met NHB

Het opbouwen van langdurige klantrelaties wordt makkelijker als je samenwerkt met de Nationale Hypotheekbond (NHB). Zo helpt de NHB-software je bij het onderhouden van het contact met klanten nadat zij een hypotheek hebben afgesloten. Ook houd je je klantdata met de software eenvoudig up-to-date.

Met een kantoorlicentie van NHB signaleer je in één oogopslag commerciële kansen in je portefeuille. Zo krijg je klanten die gaan verhuizen, in aanmerking komen voor lagere maandlasten en kunnen besparen op de premie van hun overlijdensrisicoverzekering snel in het vizier en kun je ze proactief benaderen.

2. Bied een service-abonnement aan

Met een service-abonnement kun je ‘slapende’ klanten wakker schudden en bij actieve klanten onder de aandacht blijven. Dit is een eenvoudige maar effectieve vorm van nazorg om je dienstverlening te verbeteren. Jouw klant bepaalt hoe vaak hij inzicht wil hebben in zijn financiële situatie en daarmee hoe vaak hij contact wenst. Een tip: wees duidelijk over de kosten en inhoud van het abonnement zodat de klant weet wat hij kan verwachten.

Financieel advies beperkt zich niet tot een hypotheek, ook aanverwante producten als verzekeringen, vermogensadvies en consumptieve kredieten kunnen interessant zijn voor je klant. Door verschillende producten aan te bieden, ben je relevanter voor je klant en is de kans groot dat hij vaker bij jou aanklopt.

3. Blijf relevant voor je klant

Het is logisch dat je meer tijd aan je klant kunt besteden als je je processen efficiënt hebt ingericht. De volgende stap is om je goed te verdiepen in je klantenportefeuille. Waarmee kun je je klanten op dit moment van dienst zijn? Bijvoorbeeld door ondernemers te helpen aan een inkomensbepaling. Of koppels die gaan scheiden door te verwijzen naar een gediplomeerde mediator.

Inhoudelijk blijf jij gewoon het vak van adviseur uitoefenen, voor specialistische kennis zoek je de samenwerking met professionals die je kunnen ondersteunen. Zo versterk je je waarde als adviseur en zal een klant ook na het afsluiten van een hypotheek bij jou aankloppen voor financieel advies. De klanttevredenheid peil je vervolgens met een onderzoekje. Positieve reviews en mond-tot-mond-reclame volgen vanzelf!

Ondersteuning nodig om klanten te behouden? Laat je daarbij ondersteunen door de full service formule HUISMERK. Voordelen van de formule: je profiteert van brede dienstverlening, waaronder ondersteuning bij het doorlopen van het compliance programma, de mogelijkheid om bemiddelingswerkzaamheden uit te besteden en handvatten om nieuwe klanten te werven.

Reageer op dit artikel