Mark van der Laan
consultant financial services bij Accenture

consultant financial services bij Accenture
Er kwamen nogal wat buzzwoorden voorbij in 2017. Buzzwoord? Je weet wel, een modewoord dat geen duidelijke betekenis heeft. Een voorbeeld is het woord manager. Zonder verdere omschrijving is immers niet duidelijk wat dit beroep precies inhoudt (aldus Google..). Zo ook de woorden Robotisering en Artificiële Intelligentie (AI). Wat verstaan we überhaupt onder 'Robotisering'? Is het nodig? Hoe relateert dit tot de branche? De antwoorden op deze vragen zijn niet altijd eenduidig. Immers Robotisering en Artificiële Intelligentie zijn geen doel op zich. De behoefte die centraal zou moeten staan is die van de klant, het doel ultieme klantbeleving zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn in 2017.
De snelheid waarmee robotisering gepaard zal gaan, blijft een vraagteken, zo wordt dikwijls geschreven. Wordt de komst van robotisering echter nog wel in twijfel getrokken door degene met enige scepsis ten opzichte van dit fenomeen? Zelfs in de verzekeringsbranche, een branche die niet vooroploopt als het gaat om innovatie, is het duidelijk dat robotisering een niet meer weg te denken ontwikkeling is. Nadenken over hoe deze ontwikkeling als verzekeraar vorm te geven is cruciaal.
De vraag is vandaag de dag niet wat er geautomatiseerd kan worden, maar wat er niet geautomatiseerd kan worden. Alleen bedrijven die echt waarde toevoegen zullen overblijven. Robo-advies zal een 'onomkeerbaar' effect hebben op de verzekeringsbranche. Deze overtuiging is <a href="http://productie.amweb.nl/blog-1221266/robo-verzekeringsadviseur-komt-er-aan" target="_blank">in een eerder blog gedeeld</a> en vindt veel support, maar er zijn ook tegengeluiden.
Het moge duidelijk zijn: robotisering in de verzekeringsbranche is een niet te stoppen ontwikkeling. Maar hoe snel gaat deze ontwikkeling nou eigenlijk? Deze vraag kan niet volledig beantwoord worden, daar we (helaas?) geen glazen bol tot onze beschikking hebben. Eén ding is echter zeker: robotisering van de backoffices binnen verzekeraars is op dit moment in Nederland volop gaande.
De mogelijkheden van Robo-Advies zijn dusdanig groot dat dit een onomkeerbaar effect zal hebben op de manier waarop vandaag de dag verzekeringsadvies wordt gegeven. Zeker gezien er grote klantgroepen binnen de sector zeer geschikt zijn om bediend te worden door een Robot-Adviseur.