Kees Miedema
Kees Miedema is salesmanager bij Everest
Kees Miedema is salesmanager bij Everest
De uitspraak "pompen of verzuipen" is bekend bij velen. Zeker de komende Carnavalsdagen zal, wanneer het lied Het dondert en het bliksemt van Guus Meeuwis door de speakers klinkt, deze luidkeels worden meegezongen. De uitspraak is niet alleen van toepassing op zijn lied, maar ook op de wijze waarop consumenten worden geïnformeerd in de verzekeringsbranche. Consumenten verzuipen figuurlijk in alle voorwaarden en regels die zijn opgesteld door verzekeraars en daardoor is het vinden van een product dat aansluit bij hun persoonlijke wensen en behoeften een heel karwei. Huidige regelgeving, zoals bijvoorbeeld de Europese Packaged Retail and Insurance-based Investment Products (PRIIPs) en de Insurance Distribution Directive (IDD), geven weinig ruimte voor klantspecifieke producten. Regelgeving is goed, maar er moet wel ruimte overblijven om invulling te geven aan de persoonlijke wensen en behoeften van klanten.
Consumenten zijn positief over de veranderingen die zij in de verzekeringsbranche signaleren. Toch hebben zij niet het gevoel dat verzekeraars het belang van hun klanten echt vooropstellen. Dit lees ik in de CVS Consumentenmonitor 2014 van het Verbond voor Verzekeraars. Ik hoop dat de resultaten van dit onderzoek verzekeraars doet beseffen dat een transformatie nodig is om juist gemakzuchtige klanten echt aan zich te binden in de huidige verzadigde verzekeringsmarkt.