"Door digitalisering van aanvraagprocessen, kunnen advieskosten voor klanten verlaagd worden", aldus Michel van Dam, commercieel directeur van Legal & General. "Daarnaast zien we een verschuiving plaatsvinden van alleen face-to-face advies naar bijvoorbeeld webcamadvies. Om deze ontwikkeling te ondersteunen, hebben wij veel geïnvesteerd in efficiënte werkprocessen met de adviseur. Ook zijn ondersteunende tools ontwikkeld voor adviseurs en klanten die bijdragen aan de efficiency van het oriëntatie- en het adviesproces. Wij hebben uitstekende ervaringen om samen met de financieel adviseurs de digitalisering van de financiële dienstverlening stapsgewijs verder te ontwikkelen. Na eerst het digitale aanvraagformulier te hebben geïntroduceerd en daarna de digitale gezondheidsverklaring te hebben ingevoerd, is het afgelopen jaar de digitale polis geïntroduceerd. In het komende jaar zullen we de ontwikkeling van deze stapsgewijze digitalisering voortzetten."
Onafhankelijk advies blijft
Volgens Van Dam is Legal & General nog een van de weinige levensverzekeraars die geen directe verzekeringen afsluit, maar haar producten distribueert via onafhankelijk financieel adviseurs. "Het feit dat wij nu al jaren harder groeien dan de totale markt, zie ik als een bevestiging van de juistheid van deze keuze. De positieve economische ontwikkelingen lijken zich in 2016 voort te zetten. Samen kunnen adviseur en aanbieder ook in 2016 de klant zekerheid bieden in onzekere tijden, helpen vermogen op te bouwen voor later en helpen de financiële toekomst voor de klant of van haar gezinsleden veilig te stellen."
Juist de adviseur die dichtbij de klant staat, zal volgens Van Dam tegemoet kunnen komen aan deze behoefte aan vertrouwen. "Dit is dan ook de reden dat Legal & General ervan overtuigd is dat ook in de komende jaren veel consumenten aan onafhankelijke financieel adviseurs de voorkeur blijven geven boven pratende computers."