Branchepartijen sluiten akkoord over SWO's

Branchepartijen sluiten akkoord over SWO's

Adfiz, OVFD en het Verbond van Verzekeraars hebben een akkoord bereikt over een zogeheten Refertemodel voor de Samenwerkingsovereenkomst (SWO). Het refertemodel bestaat uit een voorbeeld-SWO met generieke afspraken, een format over de te leveren kwaliteit, waarover individuele partijen afspraken kunnen maken in een service level agreement, en een handboek met afspraken over procedures als premie-incasso en schaderegelingsbevoegdheid.

De brancheorganisaties zijn met elkaar om de tafel gaan zitten om te kijken hoe aanbieders en adviseurs het beste kunnen samenwerken om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. "Veranderend klantgedrag en verandering in bedieningsmogelijkheden maken deze herijking van de afspraken noodzakelijk." Er is een Memorandum of Understanding (MoU) opgesteld, waarin is vastgelegd waarover afspraken gemaakt moeten worden, welk doel die hebben en wat de uitgangspunten daarvoor moeten zijn.
De drie partijen willen graag weten hoe andere marktpartijen erover denken en hebben het model tot en met vrijdag 28 november ter consultatie voorgelegd.

32 thema's
Er zijn in totaal 32 thema's benoemd, verdeeld over de fases advies, bemiddeling en onderhoud. "Voorbeelden van thema’s zijn het beschikbaar stellen van productinformatie in de fase van advisering, transparantie van het aanvraagproces bij de bemiddeling en premie-incasso gedurende de looptijd van het product." Daarnaast zijn er thema's opgesteld over de verhouding tussen adviseur en aanbieder, zoals het informeren van de aanbieder over verpanding van de portefeuille en de wijze waarop de SWO gewijzigd kan worden.

Informatie tijdens looptijd
"Een zeer belangrijk thema voor de kwaliteit van dienstverlening is de informatieverstrekking ten aanzien van een lopende overeenkomst, dat op dit moment zeer in de belangstelling staat", aldus de gezamenlijke brancheorganisaties. "Er zijn heldere principe-uitspraken gedaan over hoe informatieverstrekking aan de klant dient te verlopen." Zo moet een aanbieder rechtstreekse informatie aan de klant gelijktijdig ter beschikking stellen aan de adviseur/bemiddelaar. Wijzigingen in wet- en regelgeving moeten worden gecommuniceerd door de adviseur/bemiddelaar.

Commercieel gebruik
Partijen konden het niet eens worden over het thema 'commercieel gebruik van klantgegevens', behalve over het belang van duidelijk communiceren over het commercieel gebruiken van klantgegevens. Wel wordt verder gesproken over dat onderwerp om te kijken of in een later stadium alsnog overeenstemming kan worden bereikt.

De thema's moeten nu verder ingevuld worden met concrete artikelen. Dat zal pas gebeuren nadat reacties op de consultatie zijn ontvangen. Reacties kunnen worden gestuurd aan consultatie.modelswo@gmail.com.

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.