Atiya Tul Wadud, mede-eigenaar van Atom, vertelt in One World, het blad van het Nederlandse kennis- en adviescentrum voor burgerschap en internationale samenwerking NCDO, over de Keniaanse verzekeringscultuur. "Slechts 4% van de Kenianen is verzekerd. Het zit niet in onze cultuur. Om verzekeren hangt een zweem van fraude en complexiteit. Bovendien is het idee dat je slechts jezelf of je gezin verzekert westers, niet Afrikaans. In Kenia is het begrip familie véél breder dan alleen het gezin. Ook de tweede vrouw en huishoudster horen erbij."
Online
Om de verzekeringen ook in de Afrikaanse cultuur aan de man te krijgen, richtte Tal Wadud zelf een verzekeringsmaatschappij op: Kava. De Keniaanse verzekeraar biedt zijn producten online en via apps aan. Tul Wadud: "Kava is revolutionair door haar toegankelijkheid, ook voor de massa's arme Kenianen die juist het meeste baat hebben bij een financieel vangnet. Onze auto-, ziektekosten- en ongevallenverzekering bieden we online en via apps aan. Bijna 80% van de Kenianen bezit een mobieltje."