ING heeft voor dit jaar 40.000 potentiële wanbetalers geïdentificeerd en daarmee wordt contact opgenomen: telefonisch of per brief. ING wil ze vooral helpen, zegt Dennis Noordervliet, directeur Marketing Hypotheken van de bank, in een gesprek met am:. Vorig jaar telde deze groep die preventief werd benaderd nog 20.000 personen.
Het is niet 100% zeker dat deze groep in de problemen komt, want vaak hebben ze alleen een hypotheek bij ING, en bijvoorbeeld hun betaalrekening of spaarrekening elders. “Het gaat er vooral om dat ze van ons horen, dat we mogelijk problemen zien en dat we ze willen helpen. Dat waarderen ze”, zegt Noordervliet. Een op de vier klanten wenst op basis van het contact een adviesgesprek.
De groep is geïdentificeerd op grond van een risico-inschatting, zoals de verhouding tussen de waarde van het huis en de hypotheekschuld. Dat de groep met echte problemen zo snel groeit heeft volgens Noordervliet van ING vooral te maken met de oplopende werkeloosheid.
Een bank is verplicht om voorzieningen te treffen als een klant in officiële achterstand raakt. In totaal heeft ING in 2013 voor 327 miljoen euro aan voorzieningen getroffen. Verdere gespecificeerde bedragen over bijvoorbeeld kwijtschelding maakt de bank niet bekend.
ING-topman Ralph Hamers liet onlangs weten hypotheken momenteel wat minder belangrijk te vinden.