Ontvangers van die 'referral fees' kunnen herstelbedrijven, vakbonden en autoverhuurbedrijven zijn, maar ook assurantietussenpersonen en zelfs verzekeraars. Zo heeft autoverzekeraar Admiral onlangs toegegeven 5% tot 10% van zijn winst te halen uit de verkoop aan advocaten van gegevens van polishouders die buiten hun schuld schade hebben gekregen. Zulke provisies kunnen al snel oplopen tot € 900 per 'lead'.
In een rapport heeft ABI enkele consequenties op een rij gezet: het aantal letselschadeclaims is in acht jaar tijd met 72% toegenomen, dagelijks krijgen Britse autoverzekeraars 1.200 whiplashclaims binnen ("veel meer dan in de rest van Europa, terwijl Britten geen slappere nekken hebben dan Europeanen op het continent") en de juridische kosten per schadeclaim zijn bijna € 1.400 tegen bijvoorbeeld € 350 in Duitsland.
Analyse van 50.000 kleine autoschadeclaims in 2009 en 2010 heeft uitgewezen dat van elke pond die aan schade is uitgekeerd er 87% opging aan juridische kosten. Bovendien werd er vorig jaar voor € 1 mld aan frauduleuze autoschadeclaims ontdekt, vooral door het opzettelijk veroorzaken van botsingen en het claimen van whiplashschade voor mensen die helemaal niet in de auto zaten op het moment van een ongeval.
De Britse autoverzekeraars lijden al enkele jaren grote verliezen. Volgens ABI draait uiteindelijk elke Brit hier voor op.
Mercedes-Benz Insurance Services