Voor de berekening heeft AssurantieMagazine de som van de schadelast vóór herverzekering en de bedrijfskosten gedeeld door de verdiende brutopremies. Bij Delta Lloyd (€ 163 mln schadelast en € 61 mln bedrijfskosten) leverde dat een negatief resultaat van € 55 mln op. Ook over 2009 had Delta Lloyd een van de meest negatieve resultaten laten zien.
"Wij richten ons op winstgevende omzet, waarbij het totale pakket aan schadeverzekeringen positief moet bijdragen aan het resultaat", geeft Delta Lloyd als commentaar. "Wij zorgen hiervoor door middel van een goed acceptatiebeleid, door productaanpassingen en premieaanpassingen. Zo zijn vorig jaar de autopremies verhoogd, vanwege de stijgende schadelast door met name de weersomstandigheden. Wij zijn een financieel gedegen en solide onderneming die continuïteit voorop stelt." Begin dit jaar haalde Delta Lloyd overigens een streep door de internetlabels Izio en De Nationale.
De hoogste en dus slechtste WA-ratio komt op naam van Leeuwarder Onderlinge (467%), maar dit betreft nog een uitloopportefeuille; de maatschappij biedt sinds 2009 geen autoverzekeringen meer aan. Op de tweede plaats staat HDI-Gerling met een ratio van 138%. De Achmea-labels (exclusief Interpolis) scoren met 86% het beste in de top-10; Interpolis komt uit op 97%.
Mercedes-Benz Insurance Services