Dat blijkt uit een enquête die CNV Dienstenbond, FNV Bondgenoten en de Unie hebben gehouden onder de medewerkers van ING. De resultaten daarvan zijn aangeboden aan ING-topman Nick Jue.
Het vertrouwen van de ING-medewerkers in de top van het bedrijf is toegenomen. Vorig jaar was slechts 45,2% van de werknemers het eens met de stelling dat de top van ING "in staat is de huidige problemen op te lossen"; nu ligt dat percentage op 57,5%. Het aantal medewerkers dat zich zorgen maakt over de situatie waarin ING zich bevindt is gedaald tot 55,4% (76,1%) en 51,7% vindt dat 'de top zijn taak aan kan'. Naast het toegenomen vertrouwen in de top is er ook nogal wat kritiek. Zo vindt slechts 23,2% dat de top zijn 'voorbeeldfunctie' goed invult en wat betreft de beeldvorming naar buiten vindt slechts 29,2% dat ING leert van haar fouten. Het personeel is bijna unaniem voorstander van het centraal stellen van de klant en het geven van meer persoonlijke aandacht (97%). Ook thema's als het continueren van de dienstverlening en het realiseren van eenvoud in de producten kunnen op grote steun rekenen (90%).
Mercedes-Benz Insurance Services