Daarvoor zijn twee redenen. Allereerst kunnen sneller arriverende hulpdiensten de schade beperken. "Het verlaagt de kans op overlijden, blijvende invaliditeit of ernstig letsel", constateert ook Veilig Verkeer Nederland, die het initiatief ondersteunt.
Bovendien gaat er een preventieve werking uit van het inzicht in het eigen rijgedrag. Polishouders kunnen namelijk op internet hun rijgedrag terugzien, zoals de gekozen wegtypes, de snelheid en het rem- en acceleratiegedrag. Univé krijgt daar geen inzicht in, alleen als de verzekerde daar in het kader van een schadeclaim expliciet toestemming voor geeft.
Het 'e-Support systeem' is een product van het Italiaanse Octo Telematics, dat deze elektronica wereldwijd aan zo'n vijftig autoverzekeraars levert. Inbouw van het gps-systeem (€ 100) komt voor rekening van Univé. Daarna moet de polishouder maandelijks € 5,95 betalen; die prijs is dankzij een bijdrage van Univé ook lager dan normaal. De premie voor de e-Support Autoverzekering is gelijk aan de reguliere autopolis van Univé.
Op termijn zal Univé de autopremies wellicht gaan afstemmen op het rijgedrag van de verzekerde. Alvorens die stap te nemen, en dus ook zelf inzicht in de data te verkrijgen, wil de maatschappij eerst meer ervaring met het systeem opdoen.
Mercedes-Benz Insurance Services