Regels bezorgen verzekeraars kopzorgen

Regels bezorgen verzekeraars kopzorgen

Een golf aan nieuwe regels levert verzekeraars de meeste kopzorgen op, zo heeft PricewaterhouseCoopers in het zogeheten 'bananenschillen-onderzoek' vastgesteld. Daartoe werden wereldwijd 490 managers van verzekeringsbedrijven geïnterviewd. In Nederland krijgen voorts het lage consumentenvertrouwen, de noodzaak tot kostenverlagingen en een verzadigde markt het stempel 'bananenschil'.

Het maakt volgens PWC'er Gert-Jan Heuvelink "hervorming van het bedrijfsmodel" noodzakelijk. "Verzekeraars vrezen dat regulering overmatige managementaandacht opeist, waardoor veel aandacht afgeleid wordt van het runnen van een dagelijks en toekomstvaste rendabele business. Bovendien ervaart men sommige regels als tegenstrijdig en de invoertijd als kort."
Op de ranglijst "Insurance Banana Skins 2011" hebben natuurrampen een grote sprong voorwaarts gemaakt, van plek 22 naar 5. Het aantrekken van talent komt nieuw binnen op plaats 6, terwijl de beleggingsresultaten van meest zorgwekkende onderwerp zijn gezakt naar plek 4. Zorgen om de distributiekanalen nemen in belang toe: van 16 naar 9. Fraude heeft gezien de positie (22) niet zo'n hoge prioriteit.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.