Daarin zijn de premies van vier intermediairverzekeraars (ASR, Reaal, London en Generali) gezet tegenover die van hun internetlabels (Crisper, Zelf.nl, Allsecur en Verzeker-je-auto). De internetpremies liggen (exclusief poliskosten en assurantiebelasting) gemiddeld 28% lager dan die via het intermediair: € 403 versus € 562.
Het grootste verschil is zichtbaar bij Generali. Daar is een premie voor een volledig cascodekking gemiddeld € 818. Via het label Verzeker-je-auto, waarachter Generali als risicodrager schuilt, is die gemiddelde premie € 474 en dus 42% lager. Op alle tienduizenden berekeningen waarin zowel Generali als Verzeker-je-auto met een premieaanbod zijn vertegenwoordigd, is het premieverschil gemiddeld 32%.
Een vergelijkbare marge laten Reaal en London (Allianz) zien. Hun internetlabels Zelf.nl respectievelijk Allsecur accepteren identieke autorisico's voor 31% en 29% lagere premies. Bij ASR is het verschil een stuk kleiner. Crisper, het prijsvechterslabel van Ditzo, hanteert gemiddeld een 16% lagere premie dan intermediairverzekeraar ASR doet; bij de cascodekking is dit verschil 20%.
"Mijn inschatting is dat de directe labels hun verkoopkosten niet meetellen", zegt Erik de Voogd namens Premie.nl. "Anders kan ik het niet verklaren."
Mercedes-Benz Insurance Services