"Wij ontvangen € 1.500 op een aov en houden daar € 275 op in voor de kosten. De rest gaat retour naar de klant", aldus directeur Herman van Hemsbergen. Over 2010 gaf VVAA zo voor € 11 mln aan retourprovisie terug aan klanten, die zich voornamelijk bewegen in de medische sector.
VVAA wenst behoud van het provisiesysteem bij eenvoudige schadeverzekeringen. "Provisie is besmet geraakt door de provisie op levenproducten. Het is goed dat de overheid daar heeft ingegrepen. Maar bij Schade, aov uitgezonderd, is het van een andere orde. Een schadeverzekering kan weer snel opgezegd worden." VVAA wil de schadeprovisie wel actief aan klanten gaan melden.
In 2009 begon het bedrijf bij levenproducten met de overstap van provisie naar een uren- of verrichtingentarief. "Bij hypotheken en pensioen werken we met een vast bedrag en bij de andere producten met een uurtarief. Het is een intensief traject. Wij trainen onze adviseurs om uit te leggen waarom het betalen van een fee redelijk is. De perceptie is toch dat het gratis was en dat men er nu voor moet betalen."
VVAA is genomineerd voor een Gouden Schild voor 'Adviesorganisatie van het jaar', een titel die het in 2010 won. Ter verbetering van de dienstverlening worden sinds kort zogeheten 'peer-reviews' ingezet: alvorens een advies naar een klant gaat, kijkt een tweede adviseur naar het advies van zijn collega. "Op die manier borg je kwaliteit."
Mercedes-Benz Insurance Services