Helft biedt klant straks keuze: wel of geen nazorg

Helft biedt klant straks keuze: wel of geen nazorg

Een enquête door Bureau D&O onder 345 assurantiekantoren heeft geleerd dat ongeveer de helft van het intermediair zijn klanten na 2013 de keuze gaat bieden om wel of geen nazorg te krijgen. In het eerste geval zal die klant daar vrijwel zeker extra voor moeten gaan betalen. "Een zeer ongewenst effect van de wetswijziging", oordeelt D&O.

Onder nazorg wordt kortweg verstaan het periodiek toetsen en waar nodig aanpassen van financiële producten aan de actuele situatie. Volgens het bureau in Hoevelaken leidt invoering van directe beloning - vooralsnog alleen op zogeheten complexe producten en dus niet op schadeverzekeringen - ertoe dat financiële dienstverleners met klanten afspraken gaan maken dat geen nazorg zal worden verleend. "Nadelig voor de klant en schadelijk voor het bestaansrecht van het intermediair", vindt D&O. "Maar ook aanbieders zullen worden geconfronteerd met de nodige problemen, indien financiële dienstverleners massaal geen nazorg meer verlenen."

Volgens de enquête vindt 91% van de kantoren dat contractspartijen vrij moeten zijn om onderling afspraken over nazorg te maken. Minder dan 10% vindt dat er een wettelijk minimumniveau aan nazorg moet worden bepaald.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.