Het nieuwe protocol moet de plichten van verzekeraars en de rechten van verzekerden bij claims duidelijk verwoorden en het imago van verzekeraars verbeteren. Adfiz juicht toe dat er structuur komt in de afhandeling van aov-schades. "Geheel onjuist vinden wij het dat verzekeraars in dit protocol de adviseur geen plek geven bij het proces van de schadeclaim en de schadeafhandeling, zoals sinds jaar en dag gebruikelijk is. Een recent voorbeeld hiervan is Aegon, naast andere arbeidsongeschiktheidsverzekeraars." Aegon heeft aangekondigd dat zij de adviseur niet langer automatisch betrekt bij het schadeproces, daarbij verwijzend naar het schadeprotocol.
Bij arbeidsongeschiktheid heeft de klant juist behoefte aan een intermediair die opkomt voor zijn belangen, betoogt de vereniging. Adfiz noemt het "een gemiste kans" dat het protocol niet voorziet in een gelijktijdig informeren van de verzekerde en zijn adviseur. "Dat het protocol hierin niet voorziet, betekent bovendien nog niet dat op grond van nieuwe spelregels de adviseur niet meer geïnformeerd zal behoeven te worden, met een beroep op privacyredenen. Adfiz stelt dit aan de orde bij de betreffende verzekeraar en het Verbond van Verzekeraars."
Mercedes-Benz Insurance Services