Accountmanagers van ASR voegen de regeling momenteel toe aan de samenwerkingsovereenkomsten die er lopen met ruim vijfhonderd kantoren die met bevoegdheid van ASR schades afwikkelen. Deze kantoren melden schades via extranet Cockpit aan, vormen zelf het schadedossier en schakelen zelf eventueel een reparateur en expert in; daar komt geen schadebehandelaar van ASR aan te pas.
Een dergelijke bevoegdheid biedt ASR al een drietal jaren. Doel is schades sneller en soepeler af te handelen en het intermediair de gelegenheid te bieden "zijn toegevoegde waarde richting de klant te bewijzen". ASR koppelt daar voortaan dus een financiële "tegemoetkoming" van € 50 per dossier aan. Een dergelijke 'dossiervergoeding' geldt vooralsnog alleen voor woonhuis- en inboedelschades tussen € 500 en € 5.000.
Volgens ASR hebben de ruim vijfhonderd kantoren om wie het gaat veelal een grote ASR-portefeuille. Bij de kantoren die de 'schaderegeling met bevoegdheid' toepassen, "zijn de schadecijfers gemiddeld wat beter dan van kantoren zonder deze bevoegdheid".
Mercedes-Benz Insurance Services