Vorig jaar won Dazure met de GoedIdee Nabestaandenpolis de verzekeringsaward voor het beste levenproduct. De interne vreugde daarover was groot, maar leidde buiten nog niet tot dranghekken aan de poort. Maar het geloof in het concept is groot. En een aov-vervolg is in de maak.
Het winnen van het Gouden Schild voor 'Beste levenproduct' vond bedenker en medeoprichter Jan Donselaar "enorm kicken". Het Gouden Schild was voor ons een erkenning, zegt hij. "We hebben het gebruikt in uitingen op de website, en De Telegraaf, de Volkkrant en de Geldgids van de Consumentenbond besteedden aandacht aan ons en de kenmerken van het product."
Wachten
Tot op heden zijn er echter maar duizend polissen gesloten, waar Donselaar een prognose van 7.500 deed. "Toen ik die 7.500 voorspelde bij de jury, waren we al in gesprek met diverse partijen. Maar het daadwerkelijke contract liet vaak nog vrij lang op zich wachten."
Donselaar zegt bovendien hinder te ondervinden van de werkwijze van vergelijkingssites. "Een overlijdensrisicoverzekering (ORV) is een prijsproduct. Doordat die sites voornamelijk vergelijken op prijs, scoren wij niet met onze 'lage prijsgarantie' en 'te veel betaalde premie retour'. De meest onderscheidende productaspecten komen niet terug in de vergelijking", aldus Donselaar. "De adviseur moet uitleggen waarom de GoedIdee-polis beter is, want de klant kijkt vooral naar het prijsvoordeel."
Provisie
Daarnaast werkt het beloningsaspect niet in het voordeel van Dazure. "Wij hebben bewust gekozen voor een lage provisie, namelijk 150% over vijf jaar. De marktnorm is 180% in twee jaar." Donselaar zegt toch wel begrip te kunnen opbrengen voor adviseurs die veel in ORV's doen. "Je kasstroom wijzigt fors als je ons product adviseert."
Voor het lopende jaar 2010 ziet Dazure echter een verbetering in de omzetcijfers. "We zijn inmiddels leverancier voor Hypotheekshop (200 kantoren) en Van Bruggen Adviesgroep (50 kantoren). Sinds kort zijn we ook voorkeursleverancier voor Brand New Day."
Via de nieuwe speler op de markt voor levensverzekeraars biedt Dazure ook het product Gina (GoedIdee Nabestaanden Aanvulling) aan. "Dit is een overlijdensdekking aanvullend op vermogensopbouw. Er wordt rekening gehouden met de waardeontwikkeling op maandbasis en de premie voor de benodigde resterende risicodekking wordt rechtstreeks bij de klant geïncasseerd", legt Donselaar uit. De acceptatie bij Brand New Day wordt gedaan door middel van teleacceptatie. "Daarvoor werken we samen met de Arbeidsdesk. Dat is een nieuwe partner van ons."
Aov
Nog dit jaar komt Dazure met een GoedIdee Arbeidsongeschiktheidspolis op de markt. "We zijn met een aantal verzekeraars in gesprek. Ook daar is ons uitgangspunt dat de bestaande klant net zoveel waard is als een nieuwe klant. Dus ook daar zal de bestaande klant profiteren van premieverlagingen, maar we zullen niet kunnen garanderen dat de premie nooit omhoog zal gaan. Bij een overlijdensrisicoverzekering wordt het risico steeds lager. Actuarissen moeten elke keer de sterftetafels bijstellen, omdat de mensen weer ouder worden. Het is dus makkelijker om voor een ORV een prijsgarantie af te geven. Bij een aov is dat lastiger en vaak afhankelijk van externe (economische) factoren. Daarbij kunnen wij niet alles bepalen. We zijn zelf geen verzekeraar en hebben dus partners nodig die onze doelstelling onderschrijven."
Geen navolging
Het verbaast Donselaar dat de GoedIdee-Nabestaandenpolis geen navolging heeft gekregen. "We zijn transparant en op de website is precies te zien hoe alles in elkaar steekt en toch worden we niet gekopieerd. Dat geeft te denken en laat zien dat de klant, anders dan wordt geroepen, nog steeds geen koning is. De grote maatschappijen hebben hun rekensommetjes gemaakt en gezien dat ze te veel marge moeten inleveren om hetzelfde te bieden als wij. De geopperde praktische bezwaren betwijfel ik; de werkelijke reden is gewoon de prijs: je embedded value gaat omlaag. Maar eens wordt het mooi", lacht Donselaar.
gemaakt en gezien dat ze te veel marge moeten inleveren."