Van de online gesloten verzekeringen komt 15% bij de Apeldoornse Achmea-dochter uit. Univé volgt met 13% op korte afstand. Wat ruimer is het gat met Postbank (9%), FBTO (8%) en Ohra (7%). "Meest doorslaggevend bij het kiezen van een maatschappij blijft toch de bekendheid van een verzekeraar", stelt onderzoeksdirecteur Adriaan Eecen. "Dit betekent dat alle initiatieven om nieuwe internetverzekeraars te lanceren gepaard moeten gaan met een omvangrijke reclamecampagne."
Volgens TNS Nipo vroegen vorig jaar 2,9 miljoen huishoudens informatie of offertes op over schade-, zorg- of levensverzekeringen en maakte 2,3 miljoen daarbij gebruik van internet. "Het idee controle te hebben over de informatie die wordt ingewonnen en dat online verzekeren goedkoper is, bevalt potentiële klanten", aldus Eecen. Uiteindelijk sloot een derde (ruim driekwart miljoen) de polis ook via internet, waarbij er geen noemenswaardige verschillen in leeftijdsgroepen waren.
Mercedes-Benz Insurance Services