www.zilverenkruis.nl
New Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van informatie- en communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine Internet-sites uit de verzekeringsbranche. Dit keer is de beurt aan direct-writer Zilveren Kruis.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Zilveren Kruis behartigt de belangen van 1,4 miljoen verzekerden. Het is daarmee de grootste zorgverzekeraar in Nederland, zowel voor particulier als voor ziekenfondsverzekerden. Met deze krachtige uitspraken wordt de bezoeker van de site verwelkomd.
Deze homepage is door middel van frames opgebouwd. Bovenaan de pagina staan iconen van de polissen die Zilveren Kruis op Internet aanbiedt, namelijk: ZilverZorg Polis, ZilverExtraPolis, Zilvertandartspolis, Koopsompolis en ZilverenKruisZiektewetplan.
Links op de pagina is ruimte gereserveerd voor een opsomming van hyperlinks die verwijzen naar: de homepage, 10 redenen, vrijblijvende prijsopgaven, Rendementsontwikkeling Koopsom, Zilveren Kruis bij u in de buurt, Zilveren Kruis doet meer! En geheel onderaan de 'fit-testbus', of er meer hyperlinks volgen, weten we niet omdat in dit deel niet te 'bladeren' valt.
Informatie per post
De hyperlink '10 redenen' geeft een opsomming van voordelen die Zilveren Kruis kan bieden. Als we meer willen weten over de bereikbaarheid van Zilveren Kruis krijgen we een pagina voorgeschoteld waarin staat vermeld dat van 's morgens 8.30 uur tot 17.30 uur de verzekeringswinkels zijn geopend. Via 06-nummers kan er gratis worden gebeld met vragen over ziektekosten en over KoopsomPolis van 8.00 uur tot 21.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.
'Vrijblijvende prijsopgave' geeft de mogelijkheid een formulier in te vullen. Als dat wordt verzonden belooft men ons een uitgebreid informatiepakket per post te sturen. We worden er tevens op geattendeerd dat we ook mogen bellen naar Zilveren Kruis om de informatie aan te vragen.
'Rendementsontwikkeling Koopsom' toont een grafiek waaruit het uitstekende resultaat blijkt van het Zilveren kruis Aandelenplan ten opzichte van de CBS-index en de index van de Amsterdamse Effectenbeurs.
'Zilveren Kruis bij u in de buurt' verwelkomt ons met de tekst dat het aanbieden van een perfecte verzekering niet voldoende is voor hen. Verzekeren is vooral mensenwerk, en daarom worden we via de hyperlink 'rechtstreeks contact' verwezen naar de pagina met de telefoonnummers. Tevens vinden we daar een overzicht met de locaties van de verzekeringswinkels. Deze plaatsnamen verwijzen naar een lijstje met adressen en telefoonnummers van de winkels in het land. Met 'rechtstreeks' wordt hier niet Internet bedoeld, we zijn aangewezen op de oude trouwe telefoon. 'Zilveren Kruis doet meer' biedt een pagina met links naar projecten die Zilveren Kruis heeft gestart.
De 'fit-testbus' levert informatie over de bus die door Nederland rijdt gereden om de conditie van de Nederlanders te testen. We lezen de aankondiging dat de bus op 2 en 3 november in Eindhoven te bezoeken is. Helaas is dat al een week geleden op het moment dat we het op de Internet-site lezen. Ook is hier informatie te vinden over de resultaten van de test. Interessant hierbij is de link naar 'Ziektewetinformatie', met de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden over de ziektewet. Dezelfde pagina is te bereiken met een van de iconen bovenaan de homepage.
Onder 'KoopsomPolis' vinden we informatie over het aandelenplan van Zilveren Kruis. De teksten zijn onderverdeeld in diverse korte hoofdstukken. Het is hier ook mogelijk om online een berekening te maken Het eindbedrag van de koopsompolis, berekend met veronderstelde rentepercentages, verschijnt dan snel onderaan in beeld.
Achter de 'Tandartspolis' gaat een formulier schuil dat we kunnen invullen voor een vrijblijvende prijsopgave per post. Opvallend is dat niet naar een e-mail adres wordt gevraagd.
ZilverzorgPolis en Zilverextra polis bieden uitgebreide en wervende informatie over deze ziektekostenverzekeringen. Met hyperlinks kunnen we door de teksten bladeren.
Ook hier vinden we weer verwijzingen naar de openingstijden van de winkels en naar de aanvullende Zilvertandartspolis.
Conclusie
De site van direct-writer Zilveren Kruis is een uitstekend voorbeeld van 'brochureware', of wel het plaatsen van een brochure op Internet. De site bevat vooral wervende informatie over de organisatie en haar producten. De indeling is snel duidelijk; verdwalen zal de bezoeker zeker niet. Er is weinig poespas, maar er is ook niks spannends te beleven. De site kan niet rechtstreeks transacties genereren of aanvragen afhandelen.
Wellicht dat Zilveren Kruis heeft bedacht dat er weinig potentiële klanten onder de momenteel 700.000 Internet-gebruikers zijn. En dat ook de bestaande relaties geen behoefte hebben aan extra actuele informatie, of om hun declaratieformulier via Internet te zenden en geen gebruik willen maken van de mogelijkheden om ook buiten kantoortijden een vraag te stellen aan de maatschappij. Het motto 'verzekeren is mensenwerk' lijkt hiermee wel erg strikt doorgevoerd. De spoorwegen beschouwen vervoeren ook als mensenwerk, maar daar kun je inmiddels toch ook een treinkaartje uit de automaat halen?
Joost B.M. Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep waarvan New Media Marketplace (NMM) een onderdeel is. Marenna van Reijsen is hoofd publicaties en onderzoek van NMM.
Beoordeling Zilveren Kruis
Vorm
De site is heel consequent vormgegeven in een rustige kleur lichtgroen. De weergave van de teksten is ook steeds op dezelfde manier. Korte teksten waarin door middel van hyperlinks naar andere informatie kan worden overgestapt. Het linkerframe blijft steeds in beeld als we een keuze maken. Daardoor is de tekst in het hoofdframe slechts in zijn geheel te lezen voor gebruikers met grote schermen of kleine letters.
Door het gebruik van frames is het slechts mogelijk om binnen de site terug te bladeren met de voor sommige gebruikers ongetwijfeld niet bekende back-toets (de rechter muis-knop). De site zelf geeft daartoe weinig mogelijkheden.
Inhoud
De site biedt voornamelijk wervende informatie over de activiteiten van Zilveren Kruis. Heel uitgebreid en diepgaand is de informatie niet. Daarvoor moeten we steeds contact opnemen met een winkel of een 06-nummer. In de teksten staan veel verwijzingen naar teksten die ook op zichzelf opvraagbaar zijn. De herhalingen die dit oplevert, wekken de indruk dat je al snel de site hebt gezien.
Nieuwe technologie
We zien op deze site een voorzichtig gebruik van nieuwe technologieën zoals Java om een online-berekening mogelijk te maken.
De continue verwijzingen naar telefoonnummers geven aan dat er verder weinig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die Internet biedt voor communicatie met de doelgroep.
Prikkel
Hier kunnen we kort over zijn: in vergelijking met een brochure over de polissen van Zilveren Kruis levert deze site weinig meer informatie op. De enige stimulans om deze site regelmatig te bezoeken, is de het feit dat men sneller bij gegevens zou kunnen komen.
Betrokkenheid
Waarschijnlijk wordt per maand de informatie geactualiseerd, en zullen we in december niet meer aantreffen waar de fit-testbus in november zoal is geweest. Gezien het algemene karakter van de informatie zal deze site niet veel onderhoud vergen.
Mercedes-Benz Insurance Services