nieuws

Wordt 2004 het jaar van de leeuw?

Archief

Wordt 2004 het jaar van de leeuw?

Bij een leeuw in de financiële dienstverlening denken de meesten van ons primair aan de Postbank, niet in de laatste plaats door de lawine van hypotheekreclames die wij in het afgelopen jaar van deze ‘firma’ op televisie hebben gezien. Maar inmiddels vliegen de leeuwen ons om de oren.
In de vorige editie van Jus d’Assurance hebben wij al laten zien, dat Centraal Beheer in zijn nieuwe tv-reclame ook op de leeuwentoer is gegaan en wellicht de uitstraling van de koning der dieren naar zich toe haalt. Toen dat nummer van AM al op de pers lag, kwamen wij bij het opruimen van het archief nog wat Jus-correspondentie uit 1991 tegen. Dat was in de tijd dat het Italiaanse concern Generali in ons land nog niet onder eigen naam actief was, maar via werkmaatschappijen als Nederlanden van 1870 en Eerste Algemene. Laatstgenoemde maatschappij ging in dat jaar een nieuw beeldmerk voeren, gebaseerd op het logo van moeder Generali, waarin ook een leeuw centraal staat.
Ter gelegenheid van de invoering van het nieuwe logo had Eerste Algemene voor het intermediair een prijsvraag uitgeschreven. Het echtpaar Zwart van assurantiekantoor ‘De Lichtboei’ in Den Helder had een reis naar Venetië gewonnen met de volgende limerick:
Een tussenpersoon uit het noorden
Verkoopt de ‘Leeuw’ zonder veel woorden.
Het is duidelijk raak,
Hij valt in de smaak
’t Zijn anderen die zich eraan stoorden.
Jammer, die late herontdekking. Hadden we misschien nog iets mee kunnen doen in dat leeuwenverhaal over Centraal Beheer. Maar daarmee was de toevallige samenloop nog niet voltooid. Want, prijkte in AM 23 op pag. 23 de leeuw van Centraal Beheer, elf pagina’s verder stuift een gevleugelde leeuw van Generali in vol ornaat de lezer tegemoet. Deze levensechte leeuw is door Generali Oostenrijk ontwikkeld en wordt sinds kort ook hier gebruikt in diverse uitingen van Generali.
Wij zijn inmiddels erg nieuwsgierig naar de eventuele beeldmerken van de circa twintig assurantiekantoren in ons land die de ‘Leeuw’ in hun (familie)naam voeren.
De gevleugelde leeuw die nu ook door Generali in Nederland als boegbeeld wordt gebruikt.
‘Ik ben maar een professor’
Hoogleraar Verzekeringsrecht Han Wansink ondervond onlangs aan den lijve dat de Spaanse autoriteiten sinds de aanslagen in Madrid van 11 maart wel erg dicht op de huid van mogelijke terroristen zitten.
In de namiddag, lopend van het congrescentrum naar zijn hotel over een brede boulevard, had Wansink de meegebrachte Samsonite-tas met congresstukken bij wijze van afwisseling over zijn schouder geslagen. Het gedrag van de professor wekte blijkbaar achterdocht, want enige tijd later stopte naast hem een rode auto. “Het was een heel gewoon rood autootje”, weet Wansink nog. Daaruit stapten twee mannen in blauwe uniformen die hem niet zachtzinnig tegen de muur werkten. “I’m just a law professor”, wierp de verbouwereerde hoogleraar tegen toen zij hem vroegen of hij wapens bij zich had. Na het fouilleren kwamen de geüniformeerde mannen kennelijk tot dezelfde conclusie, want zij stapten weer in hun auto en reden weg.
Wansink is na deze ervaring met één prangende vraag blijven zitten: “Lijkt een professor nou op een terrorist, of lijkt een terrorist op een professor?”
“Zie ik er nou uit als een terrorist?”
Eric Fischer als smokkelaar
Voor een aanzienlijk deel van het assurantievolk zal er vorige week een wereld zijn opengegaan. De meeste branchegenoten kennen Eric Fischer alleen maar in de hoedanigheid van algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, maar hij heeft een boeiende geschiedenis. Het geschreven portret van Fischer in de zondagse editie van De Telegraaf bood een goed inzicht in zijn verleden en heden buiten de assurantiewereld.
Ach er lopen wel meer voormalige koopvaardijofficieren in onze branche rond, maar Fischer is ook directeur van enkele musea geweest en geeft nu nog enkele vrijdagen college als hoogleraar Bedrijfsgeschiedenis. Als voorman van het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis ging Fischer eertijds letterlijk en figuurlijk heel ver. Als hoogtepunt wordt opgevoerd de smokkel van politieke paperassen uit het Oostblok. “Reed ik met mijn stoffige Mercedes de Tsjechische grens over. Ja, inderdaad best link”, tekende De Telegraaf op uit de mond van een blij grijnzende Fischer.
Acda en De Munnik naamgever reorganisatieproject Axent
Aegon-dochter Axent verkeert midden in de transformatie van risicodrager naar marketing- en verkooporganisatie. Deze operatie wordt uitgevoerd onder de naam Project Herman. Op de logische vraag waarom het project deze naam draagt, wordt antwoord gegeven in de jongste editie van het personeelsblad van het Aegon-concern.
“Het project is genoemd naar de hoofdpersoon in een lied van Acda en De Munnik. In ‘Het regent zonnestralen’ wordt een auto verkocht en komt de nieuwe eigenaar door een tragisch ongeval om het leven. De ooggetuigen van het ongeluk zijn echter niet van de verkoop op de hoogte en komen tot verkeerde conclusies omtrent de identiteit van de verongelukte bestuurder. Herman leeft voort. De symboliek is duidelijk: de portefeuille van Axent is dood, maar leeft voort onder een nieuwe identiteit op een andere plaats”, zo staat in Interaegon.
De kop boven het artikel luidt overigens ‘Axent met Herman op weg naar het einde’, hetgeen bij ons gedachten aan schrijver Gerard Reve oproept.
Bridge-ruimte
Ondanks de sterk groeiende populariteit van de bridgesport, was het komende landelijke Assurantie Bridge Toernooi (zaterdag 29 februari bij Aegon in Den Haag), nog niet volgeboekt op de sluitingsdatum van de inschrijving. Assurantiebridgers die nog willen deelnemen, kunnen – onder voorbehoud van ‘uitverkocht’ – een e-mail sturen naar Hans Saarloos (corahans@kabelfoon.nl).
AM Limerick
Hypotheek
Ik had laatst een klant uit Biddinghuizen
Die zei dat hij snel wilde verhuizen
Hij vroeg direct een hypotheek
Als het kon binnen een week
Want hij had zeer veel last van muizen
R.W. Super, Brunssum = = = = = = = VIJFDE KOLOM Niet alleen Red Bull geeft je vleugels!

Reageer op dit artikel