Blauw kende de prijs toe op basis van een onderzoek onder 400 intermediairs. Voor het onderzoek (de Image & Performance Monitor) werden hypotheekwinkels, assurantietussenpersonen, financieel adviseurs en makelaars ondervraagd naar de bekendheid en imago van en de voorkeur voor hypotheekverstrekkers. Westland/Utrecht, dat nog niet eerder voor de prijs was genomineerd, bleek op zeven factoren gemiddeld als beste uit de bus te komen.
Bepalend voor de Gouden Spreekbuis is de ontwikkeling van hypotheekverstrekkers in onder meer spontane bekendheid, voorkeur en algemene waardering ten opzichte van de resultaten van vorig jaar. Daarnaast worden aspecten als reclameherinnering en gemiddelde imagoscore meegeteld. Als tweede en derde eindigden Bouwfonds (al tweemaal winnaar van de prijs) en Obvion. Andere genomineerden waren Delta Lloyd, Postbank en Rabobank.
De winnaars van Westland/Utrecht (v.l.n.r.): communicatiemanager Willeke Ruiten, productmanager Tim Kok en Linda Germs, segmentmanager Intermediair.
Mercedes-Benz Insurance Services