nieuws

Wehkamp

Archief

Thuiswinkel Wehkamp waagt zich voor de tweede keer in zijn historie aan een avontuur met verzekeringen. Ruim twintig jaar geleden ondernam het postorderbedrijf een eerste poging. Toen bleef het bij een proef met toenmalig direct-writer Hooge Huys, die vrij snel geruisloos werd beëindigd.

Sindsdien is er veel veranderd. Niet in de laatste plaats door de komst van internet, een communicatie- en transactiekanaal dat zich bij uitstek leent voor consumenten die gewend zijn aan ‘verkoop op afstand’. Met één miljoen klanten in de database, van wie 40% producten via internet afneemt, acht Wehkamp het de hoogste tijd om andermaal de schadeverzekeringsmarkt voor particulieren op te gaan. Daarbij rekent Wehkamp erop dat van de miljoenen Nederlanders die hun producten bij postorderbedrijven kopen, een substantieel percentage ook voor verzekeringen van het internet gebruik gaat maken.
Afgaande op de ervaringen die verzekeraars met internet hebben opgedaan, is een kritische kanttekening op zijn plaats. De meeste initiatieven gaan niet verder dan het aanbieden van informatie; tot digitale transacties komt het nauwelijks. De enige succesvolle internetverzekeraars zijn direct-writers, maar zij geven hun verkoopcijfers niet vrij. Intermediairmaatschappijen zouden meer met internet willen doen (kostenbesparing!), maar durven het intermediair niet onnodig te bruuskeren. Veelal gekunstelde combinaties van internet- en intermediaire verkoop zijn het gevolg.
Een bijkomend detail is dat door deze (halfslachtige) activiteiten de klant van het intermediair wél vertrouwd wordt gemaakt met internetverzekeren, waardoor en passant de basis wordt gelegd voor een toekomstig afscheid van datzelfde intermediair. Los daarvan sterven vele internetinitiatieven in schoonheid, omdat de intermediaire verzekeraar zijn sterke merknaam er niet aan kan verbinden. Onbekend maakt nog steeds onbemind.
Wat dat betreft staat Wehkamp er aanmerkelijk gunstiger voor. Met een sterk imago en groot consumentenvertrouwen heeft het postorderbedrijf – meer dan twintig jaar geleden – de kans zijn commerciële doelstellingen te realiseren, niet in de laatste plaats ten koste van het intermediair. Aan leads is er in elk geval geen gebrek. Ook met de kwaliteit en prijs van de producten (Avéro Achmea en London) zit het goed. Bepalend voor het succes is dus de servicegraad: hoe snel en hoe foutloos zal Wehkamp zijn producten kunnen uitleveren en hoe tevreden zal de consument zijn met de schaderegeling? Wim Abrahamse wabrahamse@kluwer.nl

Reageer op dit artikel