nieuws

Verzekeringsbranche scoort op verpakking!

Archief

Verzekeringsbranche scoort op verpakking!

De maatschappelijke verantwoordelijkheid van verzekeraars is anno 2003 een geliefkoosd onderwerp. Daarbij kun je aan van alles denken, maar toch niet zo gauw aan ‘verpakkingen’. Wat gebruiken verzekeraars nu op het terrein van verpakkingen? Het gaat immers voor het overgrote deel om poststukken. Akkoord, het zijn heel veel enveloppen die er per week doorheen gaan, maar ja dat is toch echt een noodzakelijk kwaad.
Omdat het Verbond van Verzekeraars is aangesloten bij het Convenant Verpakkingen II (ja, dat had u niet gedacht, hè?), heeft het eigen Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) een onderzoek gedaan naar het verbruik van verpakkingsmaterialen door verzekeraars.
Uit het CVS-onderzoek is gebleken, zo meldt het Verbondsblad Bondig, dat de maatschappijen jaarlijks naar schatting 350.000 kilo aan verpakkingen gebruiken. Ziet u die berg van 350 ton voor u?
Toch doen verzekeraars het hartstikke goed, want geen enkele verzekeraar gebruikt meer dan de norm van 50.000 kilo. Wat zijn statistieken toch leuk… Er is dus kennelijk één norm voor verzekeringsmaatschappijen. Maar als simpele ziel zeg je dan direct: ja, maar het maakt natuurlijk wel verschil of je het over Nationale-Nederlanden hebt of over de Onderlinge van 1719.
Maar goed, de norm is dus 50.000 kilo. Uit het onderzoek van het CVS is gebleken dat geen enkele verzekeraar op jaarbasis meer dan 25.000 kilo verpakkingen verbruikt. Sterker nog, 75% van de maatschappijen verbruikt zelfs minder dan 5.000 kilo per jaar. Dat is prima voor het imago van de branche. Wij zien de slagzin al in de krant: wist u dat 75% van de verzekeraars meer dan 90% beneden de verpakkingsnorm blijft?
Enveloppen
Overigens wordt in het genoemde convenant genuanceerd gesproken over enveloppen, want enveloppen die worden gebruikt voor correspondentie, zijn niet meegerekend in het CVS-onderzoek. Enveloppen voor andere poststukken wel. “Om te voorkomen dat verzekeraars per envelop moeten traceren waarvoor hij wordt gebruikt, is afgesproken dat van de enveloppen die verzekeraars gebruiken 20% wordt toegerekend tot verpakkingen en 80% niet”, aldus Bondig.
En dan blijkt toch maar weer dat onze branche zeer hoog scoort in de Enveloppen-hitparade, want hoewel slechts 20% van ‘onze’ enveloppen wordt gekwalificeerd als verpakking, bestaat 69% van de 350.000 kilo verpakkingsmateriaal in de branche desondanks uit enveloppen. Het laatste nieuws is dat er inmiddels door de ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland en de Stichting Verpakking en Milieu (SVM) het Convenant Verpakkingen III is gesloten. “Het Verbond is momenteel in onderhandeling met SVM-PACT over een mogelijke collectieve aansluiting bij het derde convenant”, bericht Bondig. Nou, als wij de door het CVS in kaart gebrachte prestaties zien, zou dat een eitje moeten zijn.
Ach, het is maar een spelletje
For All Finance organiseerde tijdens het jongste Hypotheken Event ‘het grote hypothekenspel’, waarbij de deelnemers de raad van bestuur vormden van een hypotheekverstrekker die was overgenomen door de fictieve Japanese Mortgage Bank. Het doel was om in vier jaar zo veel mogelijk waarde op te bouwen; het (geheime) plan van de Japanners was namelijk de geldverstrekkers na die periode weer van de hand te doen. Als beloning werd de raad van bestuur 1% van de waardestijging in het vooruitzicht gesteld. Aan de hand van een simulatieprogramma bepaalde de spelleiding welk team de juiste beslissingen had genomen en de meeste waarde had opgebouwd.
Er werden vier teams geformeerd, die onder meer jaarlijks via de nieuwsbrief ‘FAF-Signalen’ op de hoogte werden gehouden van de ontwikkelingen op de hypotheekmarkt. Dat weerhield het team ‘All Finance’ er niet van om hun bedrijf e 251 mln in waarde te doen dalen; VOC Hypotheken deed het niet veel beter en wist voor e 229 mln aan kapitaal te vernietigen. Runner-up werd het team dat opereerde onder de vertrouwenwekkende naam ‘Nationale Hypotheekbank’ en een waardevermeerdering boekte van e 2,0 mld.
De onbetwiste winnaar was echter het team ‘HypoView’, dat e 3,4 mld in waarde was gestegen en als raad van bestuur dus een fictieve gage van e 34 mln mocht opstrijken. Geheim van het succes was dat HypoView goed op de kosten lette: de bestuursleden – zich duidelijk realiserend dat het slechts om een spel ging – leverden 50% van hun salaris in en zagen af van een auto van de zaak inclusief chauffeur.
De winnaars van het grote hypothekenspel met de spelleiders: v.l.n.r. Patrick van Hees (spelleider), Erik Haver (accountmanager arrangementen Structured Finance NIB) Peter Besuijen (directeur Quion/Hypotrust), Paul van der Meijs (spelleider), Martin Koot (manager Arrangementen en Productontwikkeling De Hypotheker), Pepijn van Kleef (commercieel directeur MoneyView) en Arno Manschot (Achmea Hypotheekbank).
Zaalvoetbaltoernooi Allianz volgeboekt
Het derde zaalvoetbaltoernooi van Allianz Royal Nederland, dat voortaan door het leven zal gaan als Allianz Global Risks Nederland toernooi, is volgeboekt. Op zaterdag 5 april zal het Rotterdamse Topsportcentrum onveilig worden gemaakt door: Schouten Zekerheid Makelaars in Assurantiën Aon Nederland (Rotterdam), Aon Nederland (Groningen), Allianz Royal Nederland, Stad Rotterdam, Boelaars & Lambert Groep, ABN Amro Verzekeringen, Meeùs Baneke, Meijers Assurantiën, Actua Assurantiën, IAK Verzekeringen, Zwolsche Algemeene, WBD Lippmann Groep, Marsh, Generali Schade, De Keyzer Assurantiën, Royal SunAlliance Schade, Van Lanschot Rosenthal Assurantiën, De Goudse en Winterthur.
Van Rossum krijgt eerste Co-assurantie Award
Tijdens de maandelijkse bijeenkomst van de Amsterdamse assurantiebeurs is begin vorige week voor het eerst de door Eurolloyd ingestelde Co-assurantie Award uitgereikt. Deze prijs is vooral bedoeld voor iemand die zich sterk maakt voor het in stand houden van de persoonlijke contacten tussen sluiters/makelaars en acceptanten/verzekeraars. De eerste Award is toegekend aan Pieter van Rossum (Aon Re) voor zijn actieve rol in CoBra. De in 1998 opgerichte vereniging CoBra richt zich vooral op de jongeren die werkzaam zijn in de Co-Assurantie Brandmarkt Amsterdam.
Pieter van Rossum koestert het ontvangen beeldje tijdens zijn dankwoord. VIJFDE KOLOM =========== Waar blijft het CVS-rapport naar gebruik toiletpapier?

Reageer op dit artikel