nieuws

Van Dijk nu echt weg als eerste man Spaar Select

Archief

Jan-Willem van Dijk is per 1 april gestopt als algemeen directeur van Spaar Select. Zijn taken worden overgenomen door het vierkoppige managementteam. Van Dijk blijft wel als aandeelhouder en adviseur betrokken bij het bedrijf.

Medio vorig jaar trok Van Dijk zich al terug als topman. Hij werd toen opgevolgd door Bart Hoex, maar door het slechte weer waarin Spaar Select terechtkwam, nam Van Dijk snel daarna het roer weer over. Hoex is eind vorig jaar bij het bedrijf vertrokken.
Aan de leiding staat nu het managementteam, dat bestaat uit Eric Razenberg (commercieel directeur), Hubert Baardemans (financieel directeur), Isabella Bakkers (directeur compliance) en Natasja van Elewout (hoofd sales & operations). “We zijn een zelfsturend team; er is niet één persoon die de leiding heeft”, zegt Razenberg.
De reorganisatie die noodzakelijk was geworden door de teruglopende omzet is inmiddels afgerond. “We hebben de afgelopen maanden een efficiencyslag gemaakt, waarbij in het middle-management zestig banen zijn gesaneerd”, aldus Razenberg. Door de reorganisatie is het break-evenpunt van Spaar Select weer op een aanvaardbaar niveau gekomen. “Dit betekent dat de dreiging van een faillissement op basis van de huidige omzetontwikkeling is afgewend.” Het aantal aanvragen vertoont weer een stijgende lijn, doordat wordt gefocust op hypotheken en de verkoop van nieuwe producten als het 12% Plan en het 300% Plan, beide vermogensopbouwproducten van Société Generale. Daarnaast wordt sinds vorig jaar nog het 60+ Plan aangeboden, een product van Levob en Koers Kompas, waarbij de inleg volledig wordt belegd in de AEX-index. In de tweede helft van dit jaar wordt gestart met de verkoop van schadeverzekeringen.
Nieuw imago
Door het afstoten van de schaatsploeg moest Spaar Select op zoek naar een nieuw imago. “Daarin moest het uitdagende en sportieve karakter van het bedrijf worden behouden, terwijl de meerwaarde van Spaar Select als begeleidende partij voor de consument meer moest worden benadrukt.” Dat resulteerde in de nieuwe slagzin: ‘Spaar Select: uw financiële gids’. Daarmee wil het bedrijf zich neerzetten als een hardwerkende club. “Dat heeft de organisatie groot gemaakt. Diezelfde mentaliteit is het afgelopen jaar aangesproken om de problemen het hoofd te bieden. Inmiddels is het besef daar dat de tijden van glitter en glamour voorgoed voorbij zijn. Bij Spaar Select overheerst tegenwoordig dan ook een sfeer van nuchtere zakelijkheid en oog voor kwaliteit.” In de advertenties wordt dit nuchtere imago ondersteund door beelden van bergbeklimmers.
Voor de arbeidsmarkt wordt de slagzin ‘Neem jij de uitdaging aan?’ gehanteerd. “Vooralsnog is de arbeidsmarktcampagne uitstekend aangeslagen en is de belangstelling voor Spaar Select als werkgever aanmerkelijk toegenomen.” De nieuwe uitstraling wordt, overeenkomstig de ‘nieuwe nuchterheid’ bij Spaar Select, “geleidelijk en in alle bescheidenheid” doorgevoerd in de communicatie-uitingen.
De nieuwe leiding van Spaar Select, met v.l.n.r. Hubert Baardemans, Isabella Bakkers, Eric Razenberg en Natasja van Elewout.

Reageer op dit artikel